Alt er jo relativt. Så lad os sammenligne en hjemmeside med en annonce på størrelse med et A5-papir i en lokalavis – de 2 ting koster omtrent det samme:
- Din hjemmeside kan ses igen og igen. Annoncen bliver kun set 1 gang, så bliver avisen smidt ud.
- Der er hurtigt flere besøgende, der ser din hjemmeside end der er læsere, der ser din annonce. En lokalavis har et lille oplag og masser af annoncer, så den enkelte læser ser kun ganske få annoncer.
- Du kan på hjemmesiden vise mange flere kunstværker og give meget mere information, end der er plads til i en annonce.
- Besøgende der finder dig på hjemmesiden, har selv opsøgt dig, og er derfor meget tættere på et køb, end de læsere der ufrivilligt ser din annonce, blot fordi de bladrer i lokalavisen.
- Du kan meget nemmere opbygge tillid og troværdighed på en hjemmeside end du kan i en lille annonce.
- Din hjemmeside kan ses fra hele landet (og udlandet). Annoncen ses kun lokalt.
- Du kan nemmere vejlede din kunde videre i købsprocessen end du kan i en lille annonce.
En anden vigtig ting er, at alle dine annoncer – uanset om det er i lokalavisen eller andre steder - skal lede kunderne et sted hen. Det kan være til en fysisk butik, men oftest leder man kunderne hen på sin hjemmeside, hvor kunderne kan se alle kunstværkerne og kan indhente mere information.
En hjemmeside er derfor normalt det allerførste, du skal have på plads. Den er fundamentet i al din markedsføring.
Investeringen skal holdes op mod værdien - som i sidste ende er et mersalg. Prøv at regne på hvor få ekstra kunstværker du egentlig behøver sælge, for at investeringen er tjent hjem. Hvad det betyder at:
- Kunder og gallerier kan finde dig og se din kunst på hjemmesiden.
- Kunstforeninger - som jo har et mindstekøb - kan finde dig, så du kan få din andel af kunstforeningernes store budgetter.
Kunstnersidens priser fremgår af forsiden.