En hjemmeside betyder fx at:
Du kan findes.
- Kunder kan vende tilbage til dig igen og igen.
- Kunder kan få et samlet overblik over dine produkter.
- Kunder kan finde yderligere information.
- Du kan selv bestemme hvordan du vil præsentere dig og dine produkter.
- Du er – næsten gratis – synlig hele døgnet.
- Du har et fundament til al markedsføring.
1. Du kan findes
Kunder kan finde dig ved blot at google dig eller google dine produkter. Så med en hjemmeside er du aldrig ret langt væk fra dine kunder.
Men kunder menes også gallerier og kunstforeninger som forventer, at seriøse kunstnere kan findes på en hjemmeside.
Med internettets muligheder opsøger kunder selv de produkter, de er interesserede i. Dem der finder din hjemmeside, er således meget tættere på et køb end de tilfældige mennesker du rammer via annoncer eller på de sociale medier.
Selv verdens bedste kunst sælger kun, hvis den kan findes af kunderne.
2. Kunder kan vende tilbage til dig igen og igen
Kunder har brug for at se et produkt flere gange, inden de køber. De færreste gifter sig ved første blik.
Jo dyrere produktet er, jo mere skal kunden overbevises, og jo flere gange skal kunden se produktet.
Derfor skal det være nemt for kunden at finde dig igen og igen. Der er hjemmesiden velegnet, for det er et bestandigt medie, i modsætning til annoncer og opslag på sociale medier, som er flygtige og hurtigt forsvinder og glemmes.
3. Kunder kan få et samlet overblik over dine produkter
På din hjemmeside har du hele produktkataloget med alle dine produkter, varianter, forskellige priser med mere. Her kan kunden i ro og mag vælge blandt dine produkter.
I annoncer og på sociale medier kan du typisk kun præsentere et eller få produkter ad gangen, og kunden skal tage en beslutning om køb med det samme, for om lidt er annoncen og opslaget væk.
4. Kunder kan finde yderligere information
Kunden har nogle gange brug for yderligere information, inden han køber.
Specielt ved dyre produkter vil kunden gerne vide lidt mere om dig og virksomheden. Kan han stole på dig, hvad har du af ekspertise, hvad siger andre kunder, har du en fysisk adresse med mere.
Kunden søger tryghed inden beslutning om køb. Siden ”Om … ” er beregnet til at give tryghed til kunderne.
Kunder kan lære dig meget bedre at kende på en hjemmeside end på fx Facebook.
5. Du kan selv bestemme hvordan du vil præsentere dig og dine produkter
Du har hånds- og halsret over din hjemmeside. Du bestemmer selv 100 % hvordan du vil præsentere dig og dine produkter med fx indhold, struktur, design, layout, billeder med mere.
Kun din fantasi sætter begrænsninger for hvor lækkert du kan præsentere dig.
En hjemmeside kan det, som næsten al anden markedsføring ikke kan:
- Give de besøgende præcis den information de søger.
- Opbygge tillid og troværdighed - det er forudsætningen for næsten al handel.
- Vejlede din kunde videre i købsprocessen.
6. Du er – næsten gratis - synlig hele døgnet
En hjemmeside er på en måde 2 ansatte, der arbejder for dig - endda gratis og hele døgnet:
- Receptionist:
Oplyser besøgende om dine kontaktoplysninger og tager imod emails. - Sælger:
Præsenterer dine produkter og sælger dem med billeder og beskrivelser.
At få etableret en lille hjemmeside koster normalt ikke mere end en lille annonce i avisen.
I 2019 startede 70 % af alt salg i Danmark på internettet. Internettet har afløst telefonbogen.
7. Du har et fundament til al markedsføring
Al anden markedsføring du laver, kan og bør pege ind på din hjemmeside. Annoncer i avisen og andre steder, opslag på sociale medier, nyhedsbreve, visitkort, flyers og brochurer med mere bør alle linke til din hjemmeside.
Når du fx markedsfører et nyt produkt på Facebook, bør opslaget linke til produktbeskrivelsen på din hjemmeside, hvor der er plads til at beskrive produktet meget mere i detaljer og hvor den besøgende kan få mange flere informationer om dig og virksomheden.
Hvis du udgiver nyhedsbreve, så er det fra din hjemmeside, at de besøgende kan tilmelde sig. Og de nye produkter du beskriver i nyhedsbrevet, bør også linke ind til produktbeskrivelsen på din hjemmeside.
Det samme gælder, hvis du skriver blogs på andres hjemmesider eller udgiver artikler. Så bør disse linke til din hjemmeside.
Endelig kan din hjemmeside bruges til remarketing, altså hvor du fx på de sociale medier målretter reklamer mod personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside.