Kunstnersiden


  • Velkommen
  • Ydelser
    • Kunstnerhjemmeside
    • Ekstra funktioner
    • Vedligeholdelse
    • Sidemandsoplæring
    • Klargøring af billeder / Produktvideoer
    • Bliv synlig andre steder
  • Priser
  • Få svar på alle dine spørgsmål
  • Den gode hjemmeside
    • Indholdsfortegnelse
    • Generelt
    • Planlægning
    • Fysisk struktur
    • Logisk struktur
    • Konkrete sider
    • Design
    • Layout
    • Tekster og sprog
    • Tillid og tryghed
    • Priser
    • Teknik
    • Omverdenen
    • Søgemaskineoptimering
    • Vedligeholdelse
  • Eksempler
    • Skabeloner
    • Billedbiblioteker
    • Billedbehandling
    • Farver
    • Skrifttyper
    • Bladringseffekter
    • Markøreffekter
    • Hjemmesider
  • Om Kunstnersiden
  • Kontakt

Bliv synlig - Tiltræk kunder - Sælg mere





Den gode hjemmeside



Logisk struktur



Rul direkte til afsnittet ved at trykke på et af billederne herunder



Navigation og links



Salgstragten



Call to Action



Andre elementer



Navigation og links



Logisk navigation



Gode råd til navigationen



Brødkrummer



Logisk navigation



Det skal være nemt at navigere rundt på din side og dermed nemt at finde de informationer, de besøgende leder efter.


Hav derfor en logisk struktur på hjemmesiden og brug interne links. Interne links er links der linker indenfor din hjemmeside, fx på tværs af dine undersider. Der er fx disse typer interne links:

  • Menuen. Det er interne links der er sat i system i et menu-hierarki.
  • Links fra en indholdsfortegnelse eller lignende i toppen af en side, som ruller ned til bestemte sektioner på samme side. De er relevante på sider med meget indhold.
  • Links på tværs af dine undersider. De kan bruges til at referere til relateret indhold.
  • Links i bunden af en side til toppen af siden eller links i bunden af en side til siden på niveauet over. De kan bruges til hjælpe de besøgende tilbage til et udgangspunkt.

Formålet er at hjælpe de besøgende til at navigere rundt på din hjemmeside.


Gå til toppen af afsnittet

Gode råd til navigationen



Her er nogle konkrete råd:

  • Sørg for at have en logisk struktur på din hjemmeside, herunder en ordentlig menustruktur, som jeg allerede har været inde på.
  • Sørg for, at de besøgende altid ved hvor de er og hvor de er på vej hen.
    • Hvor de er, skal kunne ses fx i headeren.
    • Hvor de er på vej hen, skal kunne ses tydeligt i menuen eller i teksten i det link, der kan trykkes på.
  • Sørg for, at henvisningen er et klikbart link, fx hvis du skriver:
    • Læs mere om vores røde pigecykler
  • Har du flere undersider med indhold, der kan relateres til hinanden, så link fra den mindst betydende til den mest betydende side.
  • Sørg for, at dit logo og dit firmanavn i menulinjen linker til din forside.
  • Har du en lang side, kan en indholdsfortegnelse øverst med links til sektionerne hjælpe de besøgende med at overskue siden og navigere i den.
  • Har du en lang side, kan du i bunden af den linke til toppen, så de besøgende hurtigt kan finde hjem.
  • På samme måde hvis du har et univers af relateret indhold i en struktur med flere sider, kan du på siderne på nederste niveau linke til topsiden.
  • Udgående links bør åbne den eksterne hjemmeside i et nyt vindue, så din egen hjemmeside stadig er åben. Så er den ikke så langt væk. Hvis du åbner den eksterne hjemmeside i samme frame, så er din hjemmeside helt væk, og du taber måske de besøgende.

Gå til toppen af afsnittet

Brødkrummer



Hans og Grete kastede brødkrummer i den store skov, så de kunne finde tilbage.


Brødkrummenavigering er inspireret af dette eventyr. Det handler om, at de besøgende skal kunne se hvor de er på hjemmesiden og kunne finde vej tilbage til hvor de kom fra.


Her er et eksempel på en brødkrummesti:

  • Forside > Cykler > Børnecykler > Røde børnecykler.

Brødkrummestien vil typisk findes øverst til venstre på siden, fx lige under menulinjen.


En god brødkrummesti består af klikbare links. Hvis de besøgende er havnet på siden med røde børnecykler, og nu vil søge efter en herrecykel, bør de kunne trykke på Cykler, og dermed komme til oversigten over cykler.


Brødkrummestier var meget populære for år tilbage. I dag bruges de mest på meget store hjemmesider med mange niveauer, eller i produktkataloget – igen hvis det har mange niveauer. Fx bruger Ikea brødkrummer.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Salgstragten



AIDA



Velkomstsiden



Hver side er en slags forside



AIDA



Salgstragt

Jeg har tidligere beskrevet hjemmesidens fysiske struktur med menulinje, header, sektioner, footer med mere.


En anden måde at se hjemmesiden på, er dens logiske struktur. Det er den måde du bygger din hjemmeside op for at opfylde dit formål med hjemmesiden, fx salg.


Mange hjemmesider indeholder slet ikke en logisk struktur, som guider den besøgende i nogen retninger. Hjemmesiderne præsenterer godt nok produkterne, men uden at give den besøgende incitament til at bevæge sig videre i købsprocessen.


Jeg er stor fortaler for at bruge AIDA-modellen, som udgangspunkt for den logiske struktur. I hvert fald hvis hjemmesidens formål er at sælge dig og dine produkter. AIDA er en kommunikationsmodel og en salgstragt der virker og den bruges meget i reklamebranchen.

Attention

Opmærksomheden fanges via hjemmesidens titel, headeren og måske sidens første billede.


Mange finder dig via Google, så det er vigtigt at attention allerede starter i Googles søgeresultat via den rigtige tekst i metatags.

Interest

Når du har fanget de besøgendes opmærksomhed, skal du fastholde deres interesse.


Interessen fanges og fastholdes blandt andet via hjemmesidens overskrifter, billeder og billedtekster og sidens første sektion, der skal virke som en appetitvækker.


Dine nyheder er også egnede til at skabe Interest (og Desire).


Den første interesse skal desuden skabes allerede i Googles søgeresultat via den rigtige tekst i metatags.

Desire

De besøgende skal helst opleve et ønske om at eje dit produkt. Det skal brødteksterne sørge for, hvor der er plads til mere detaljeret at fremhæve værdierne og hvilket udbytte, produktet giver.


Siderne Produkt og Om… er som skabt til at skabe Desire.

Action

Til sidst skal hjemmesiden opfordre til en handling. Fx til køb, kontakt, læs mere, abonner på nyhedsbrev med mere. Opfordringen gives typisk via tekst, knapper, links og kontaktformularer og kaldes tilsammen Call to Action.


Call to Action er et vigtigt element på alle hjemmesider. Hele næste afsnit handler derfor om Call to Action.


Gå til toppen af afsnittet

Velkomstsiden



Velkomstsidens 2 formål

Forsiden er ikke en rigtig forside forstået på den måde, at det er den side, som alle dine besøgende læser først. Dine besøgende kan jo lande på en hvilken som helst side på din hjemmeside, hvis de fx kommer ind via Google.


Velkomstsiden har to formål:

  • Stedet de besøgende kan vende tilbage til, hvis de mister overblikket.
  • Tilbagevendende besøgende kan have forsidens navn stående som et link. Derfor må forsiden godt ændres tit, fx med nyheder, så de faste besøgende har noget nyt at se på.

Indholdet

Det er vigtigt at hjemmesidens forside gør det tydeligt, hvad hjemmesiden handler om og hvilken værdi, du kan give de besøgende.


Du skal tydeligt forklare, hvad dit produkt er. De besøgende skal kunne forstå dit produkt, ellers smutter de igen.


Forklar også her hvor du adskiller dig fra dine konkurrenter.


Prøv også på bedste vis at imødegå mulige indvendinger, som besøgende generelt kan have til dine produkter:

  • Kan de se dyre ud?
  • Kan de se besværlige eller komplekse ud?
  • Er det svært at forstå effekten eller udbyttet af produkterne?
  • Kan konkurrenten ikke levere præcis det samme?
  • Kan de besøgende nemt indse at de bliver meget lykkeligere af dit produkt?

Indvendingerne kan eventuelt imødegås med en FAQ-sektion.


Kunstnersiden imødegår indvendinger i menuen ”Få svar på alle dine spørgsmål”.


Gå til toppen af afsnittet

Hver side er en slags forside



Det første de besøgende ser

Når de besøgende ser din hjemmeside, kan de være kommet flere steder fra. Ofte kommer de via Google eller fra en anden hjemmeside, som linker til dig. De er måske endda kommet til din hjemmeside via et ikke særligt sigende link.


Disse links vil ofte være til en af dine undersider.


Så det er ofte en af dine undersider, som besøgende møder som det første, når de kommer ind på din hjemmeside. Har de besøgende fx googlet røde pigecykler, kommer de jo ikke ind på din forside, men kommer ind på en af dine produktsider.


Derfor skal alle sider mere eller mindre kunne stå alene – det skal være tydeligt hvad de handler om. Det vil sige:

  1. Hvem:
    Firmanavn og logo øverst til venstre på siden
  2. Hvad:
    Hvad tilbyder du helt overordnet af produkter og ydelser.
  3. Hvor:
    En header eller en overskrift der viser de besøgende, hvor på hjemmesiden de er havnet.
  4. Hvorfor:
    Hvilket udbytte kan de besøgende forvente. Det skal gøres kort, fx med et sigende slogan i headeren eller en kort tekst der fortæller udbyttet af det du sælger.

Som tidligere skrevet kan du bruge menulinjen, headeren og en kort appetitvækker øverst på siden til dette.


De besøgende skal hurtigt overbevises om, at denne side indeholder relevant indhold for dem. "What's in it for me?".


De besøgende skal nemt kunne navigere videre på din side. Derfor skal alle siderne have den fælles menu øverst.


Rækkefølgen af de 4 punkter kan godt være anderledes. Menulinjen bør dog altid være øverst.

Når du har forskelligartede produkter

Hvis du sælger flere forskelligartede produkttyper, kan Hvad og Hvorfor differentieres afhængig af hvor på hjemmesiden, de besøgende er.


Hvad og Hvorfor på fx forsiden skal nu dække alle dine produkttyper – være en slags fællesnævner. ”jem og fix” gør det på denne måde:

  • Danmarks lavpris byggemarked.

De får således i denne ene sætning fortalt, at de sælger byggematerialer og værktøj, at de er billige og at de er til for os alle i Danmark.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Call to Action



På hver side



Eksempler på handlinger



Eksempler på gode tekster



Valgmuligheder



På hver side



​Hver side skal opfordre til en handling, altså have en tydelig Call to Action (CTA). Man skal hjælpe kunden igennem hjemmesiden og dens handlinger. Det skal være tydeligt for kunden, hvad næste step er.


Handlingen skal helst resultere i et køb, men også handlinger der flytter de besøgende tættere på et køb, er relevante. Det er jo de færreste der køber første gang de ser en produkt.


Der kan være sider, der ikke er så oplagte til fx at opfordre til et køb. Men der er måske andre muligheder som fx at bede om at blive ringet op eller bestille en møde.


Hvis du har en side uden CTA er risikoen for at de besøgende blot forlader siden stor. Som minimum skal du opfordre de besøgende til at læse videre på en af dine andre sider.


CTA’en skal placeres, hvor det er naturligt i forhold til en handling. Det er ikke altid helt nede i bunden af siden, men lige der, hvor de besøgende har fået blod på tanden.


Du kan sagtens have flere – og forskellige – CTA’er på den samme side, så længe det falder naturligt ind. Men lad være med at overdrive med fx en CTA i hvert andet tekstafsnit.


Gå til toppen af afsnittet

Eksempler på handlinger



Eksempler på CTA’er:

  • Køb.
  • Få tilbud.
  • Send en besked.
  • Ring.
  • Bliv ringet op.
  • Book møde.
  • Få vores nyhedsbrev.
  • Download en gratis e-bog.
  • Følg os på Facebook.
  • Deltag i en konkurrence.
  • Se en video.
  • Læs mere.
  • Kom til en præsentation.
  • Spar 100 kroner i dag.

Gå til toppen af afsnittet

Eksempler på gode tekster



CTA’erne må godt være kommandoer – altså skrevet i bydeform. Du skal nemlig fortælle helt tydeligt, hvad du gerne vil have de besøgende til at gøre.


Eksempler:

  • Ja tak, tryl mig 10 år yngre.
  • Køb billet.

Den første sætning er meget bedre end den anden - også med hensyn til at fange de besøgendes opmærksomhed.


Andre eksempler:

  • Tilmeld dig vores nyhedsbrev
  • Her kan du bestille vores nyhedsbrev.

Den første sætning i bydeform virker bedre end den anden sætning.


Men det er ikke helt nok. Du skal også fortælle om det udbytte de besøgende får, ved at reagere på din CTA. Eksemplet ovenfor kan fx lyde:

  • Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få gratis vores virkningsfulde opskrifter på slankemad.

Husk altid at lægge udbyttet ind i din CTA. Det skal være tydeligt hvad de besøgende får ud af at gøre som du befaler:

  • Se videoen og lær at…
  • Download e-bogen og få styr på…
  • Lyt til podcasten og bliv bedre til at…
  • Ring og hør, hvordan…
  • Tilmeld dig kurset og bliv bedre til at…
  • Bestil opskriften og kom i gang med slankekuren allerede i weekenden.

CTA’en skal strutte af selvtillid. Det skal friste de besøgende til at gøre det ønskede, og gøre det lige nu.


Ligesom du skal huske at fokusere på det positive, skal du også være bevidst om at undgå de dårlige ord. Fx er Køb et dårligere ord end Bestil, fordi at købe betyder at have dankortet fremme.


Du får lige et par gode råd mere:

  • Placer CTA’erne synlige steder på siden.
  • Gør CTA’en tydelig med en knap, grafik, anden skrifttype, farve etc.
  • Det skal se nemt ud. Få info … er bedre end Bestil info ….
  • Fokuser på det de besøgende får i stedet for det de afleverer. Få nyhedsbrev … er bedre end Skriv din email ….
  • CTA’en skal være til højre eller under den tilhørende tekst. Højre side er fremtiden hvor venstre side er fortiden.

Gå til toppen af afsnittet

Valgmuligheder



3 valgmuligheder er altid godt. Valgmuligheder gør, at de besøgende tror de har magten. I virkeligheden trykker de stort set alle på den midterste mulighed.


En anden måde at styre de besøgendes valg er, at have en Grim ven med på diskotek, fx Ja tak, jeg vil gerne ringes op. Det er der ikke mange der ønsker. Det gør de andre muligheder mere attraktive.


En grund mere til ikke kun at have en enkelt CTA – fx Køb – er, at hvis de besøgende ikke er klar til køb, skal du stadig holde fast i dem med andre alternativer, fx Kontakt os.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Andre elementer



Søgefunktion



Tilmelding til nyhedsbreve



Søgefunktion



Specielt hvis du har mange produkter vil et søgefelt være til stor gavn for de besøgende.


Tænk fx på Ikea. Selv om de har grupperet deres produkter virkelig systematisk, vil det være næsten umuligt at finde det ønskede produkt uden en søgefunktion.


Søgefunktionen kan placeret allerøverst, altså over menulinjen eller den kan placeres på produkt-siden.


Det kan også være relevant at udbygge søgefunktionen med et filter, fx på farve og størrelse.


Gå til toppen af afsnittet

Tilmelding til nyhedsbreve



Jo vigtigere nyhedsbrevet er for din forretning, jo mere synlig skal tilmeldingen være. Der er flere gode steder på hjemmesiden, hvor de besøgende kunne tilmelde sig nyhedsbrevet:

  1. Efter hvert blog-indlæg.
    Hvis de besøgende er kommet til bunden af et blog-indlæg, kan de lide både hvad du skriver og din tone.
    Tilmeldingsformularen kan i lange blog-indlæg desuden dukke op undervejs.
  2. En lille bar i toppen af siderne.
    Det ser måske ikke specielt kønt ud, men hvis det er vigtigt med mange tilmeldinger, så virker det her.
  3. Pop-up’s / Slide-in.
    Dette giver 6-10 gange så mange tilmeldinger som de andre steder.
    Det skal dog gøres på den rigtige måde.
    Fx skal den først dukke op efter 7 sekunder (viser studier). Og den skal falde ind i context – altså timet indholdsmæssigt i forhold til hvad der er på siden.
    Og den skal virkelig indeholde et godt budskab – husk på du forstyrrer.
  4. På kontakt-siden.
    Det er et logisk sted, for et nyhedsbrev er jo også en slags kontakt mellem dig og de besøgende.
  5. I footeren i bunden af siderne.
    Det giver dog ikke vildt mange tilmeldinger der.

Vælg højst 2-3 steder. Går du all in virker du desperat.


Det kan være ret grænseoverskridende at afgive sin email-adresse til en fremmed virksomhed. Du bør derfor berolige de besøgende med følgende:

  • Fortæl hvad dine nyhedsbreve kommer til at indeholde, så de besøgende kan vurdere om det er relevant for dem.
  • Skriv hvor tit du udgiver nyhedsbreve. Ingen ønsker spam.
  • Fortæl hvor nemt det er at afmelde sig igen.
  • Fortæl at email-adressen og andre data ikke videregives til andre.

For at øge antallet af tilmeldinger kan du lokke med en belønning, fx:

  • Deltagelse i konkurrence om at vinde en …
  • VIP-medlemskab, fx medlemmerne får de gode tilbud før alle andre, bliver inviteret med til eksklusive arrangementer og så videre.
  • En gratis e-bog om et interessant emne. Det du giver gratis kaldes en freebie.

Husk at belønningen du giver, skal være i forlængelse af de produkter, som du sælger. Hvis du fx sælger rideundervisning og du udlodder en iPhone, vil mange tilmelde sig nyhedsbrevet alene for at vinde mobilen. De vil melde sig fra igen så snart konkurrencen er slut.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet
Gå tilbage til indholdsfortegnelsen



Kunstnersiden



Søgårdsvej 8, Gelstrup, 4500 Nykøbing Sj



21 78 33 72

mail@kunstnersiden.dk

CVR 41 93 80 80


Handelsbetingelser - Privatlivspolitik - Cookiedeklaration


Vil du også have en indbydende og sælgende hjemmeside?


mail@kunstnersiden.dk
21 78 33 72