Salgstragt
Jeg har tidligere beskrevet hjemmesidens fysiske struktur med menulinje, header, sektioner, footer med mere.
En anden måde at se hjemmesiden på, er dens logiske struktur. Det er den måde du bygger din hjemmeside op for at opfylde dit formål med hjemmesiden, fx salg.
Mange hjemmesider indeholder slet ikke en logisk struktur, som guider den besøgende i nogen retninger. Hjemmesiderne præsenterer godt nok produkterne, men uden at give den besøgende incitament til at bevæge sig videre i købsprocessen.
Jeg er stor fortaler for at bruge AIDA-modellen, som udgangspunkt for den logiske struktur. I hvert fald hvis hjemmesidens formål er at sælge dig og dine produkter. AIDA er en kommunikationsmodel og en salgstragt der virker og den bruges meget i reklamebranchen.
Attention
Opmærksomheden fanges via hjemmesidens titel, headeren og måske sidens første billede.
Mange finder dig via Google, så det er vigtigt at attention allerede starter i Googles søgeresultat via den rigtige tekst i metatags.
Interest
Når du har fanget de besøgendes opmærksomhed, skal du fastholde deres interesse.
Interessen fanges og fastholdes blandt andet via hjemmesidens overskrifter, billeder og billedtekster og sidens første sektion, der skal virke som en appetitvækker.
Dine nyheder er også egnede til at skabe Interest (og Desire).
Den første interesse skal desuden skabes allerede i Googles søgeresultat via den rigtige tekst i metatags.
Desire
De besøgende skal helst opleve et ønske om at eje dit produkt. Det skal brødteksterne sørge for, hvor der er plads til mere detaljeret at fremhæve værdierne og hvilket udbytte, produktet giver.
Siderne Produkt og Om… er som skabt til at skabe Desire.
Action
Til sidst skal hjemmesiden opfordre til en handling. Fx til køb, kontakt, læs mere, abonner på nyhedsbrev med mere. Opfordringen gives typisk via tekst, knapper, links og kontaktformularer og kaldes tilsammen Call to Action.
Call to Action er et vigtigt element på alle hjemmesider. Hele næste afsnit handler derfor om Call to Action.