Dine besøgende har ikke mulighed for at afprøve, mærke eller teste dine produkter, som de har i en fysisk butik. De kan heller ikke lige stille spørgsmål til produkterne og få svar med det samme.
Derfor er dine produktbeskrivelser vigtige – det er stort set det eneste du har til at sælge produktet.
Du får her 12 gode råd til dine produktbeskrivelser.
1. Kend dine kunder
Du kan ikke skrive værdiskabende produktbeskrivelser til alle. Hav din persona i baghovedet, når du skriver, så du kan kommunikere i øjenhøjde. Du kan nemlig ikke skrive til både teenagepigen og bedstefadderen, og ramme dem begge i hjertet.
2. Skriv dine egne produktbeskrivelser
Hvis du sælger standardprodukter, som andre virksomheder også sælger, så lad være med at bruge leverandørens produktbeskrivelser. De vil nemlig gå igen på andre hjemmesider, og du kommer jo ikke foran ved at gå i de andres fodspor.
Et andet problem med at bruge leverandørens produktbeskrivelser er Google. Google vil jo ikke vide hvilken af de mange hjemmesider, med den samme produktbeskrivelse, den skal vise. Måske bliver din hjemmeside slet ikke vist. I heldigste fald bliver du blot straffet af google ved at dine sider bliver nedprioriteret.
3. Hjælp de besøgende bedst muligt
I en fysisk butik kan de ansatte hjælpe og give vejledning. Fx give hjælp til den rigtige størrelse på tøjet eller hjælp til at finde den PC, der dækker kundens behov.
Du har ikke den dialog med de besøgende på din hjemmeside. Så du må forlods besvare de spørgsmål, der kunne dukke op i en salgssituation. Sælger du tøj kan du fx have en størrelsesguide. Sælger du PC’er kan du have en skematisk sammenligning over de forskellige PC’ers funktioner og muligheder.
4. Sælg den gode historie
2 eksempler:
- Vandfast sminke i høj kvalitet.
- Denne sminke giver dig en udstråling, der gør enhver hollywoodstjerne misundelig.
Den sidste sætning sælger betydeligt bedre end den første. Den fokuserer på udbytte, beskriver drømme, giver værdi.
Det her punkt er ret vigtigt, så det uddybes nedenfor i afsnittet ”EFU”.
5. Lad de besøgende eje produktet
Hvis de besøgende kan se sig selv eje dit produkt, er de mere tilbøjelige til at købe det.
Det er derfor en god ide at prøve at få de besøgende til at forestille sig, at de allerede ejer dit produkt.
Eksempler:
- Allerede efter 14 dage er du fri for de skæmmende udslet, og du nyder igen at kunne vise dig i badetøj under palmernes skygge.
- Denne massagestol giver dig nænsom og blid massage imens du sidder med kaffen og ser dit ynglings-program i TV.
6. Skriv objektivt
Du skal ikke rose dine produkter til skyerne med indholdsløse tillægsord og floskler som Fantastisk, Skøn, Pragtfuld, Bedste kvalitet og den slags. Det har ingen gennemslagskraft, det er ikke troværdigt og det er ikke værdiskabende.
Skriv i stedet en informativ og gennemtænkt beskrivelse, som de besøgende rent faktisk kan få noget ud af.
2 eksempler:
- Fantastisk acceleration.
- Du finder ingen hurtigere varebil – accelererer fra 0 til 100 på 5,2 sekunder.
Den første sætning vil blive betragtet som en intetsigende floskel. Den anden sætning er objektiv, og siger indirekte at bilen har en fantastisk acceleration. Og nu tror de besøgende på det.
7. Udnyt The Illusion of Truth
Jo flere gange man hører det samme udsagn, jo mere begynder man at tro på det. Det er et ganske veldokumenteret psykologisk fænomen og kaldes ”The Illusion of Truth”.
Det betyder, at jo flere gange de besøgende får nævnt en særlig kvalitet ved dit produkt, jo vigtigere bliver denne egenskab set med de besøgendes øjne.
Du skal naturligvis ikke nævne alle 8 kvaliteter 10 gange i produktbeskrivelsen, men prøv om du på en naturlig måde kan nævne nogle få væsentlige kvaliteter et par gange.
Fx vil en kort opsummering af de væsentligste kvaliteter ikke virke kunstigt.
8. Undgå ordet ”kan”
Pas på med at bruge ordet Kan, som i:
- Vi kan tilbyde opbevaring af dæk.
Det kan nemlig lyde som en ydelse du forbeholder dig ret til at give, og måske kun tilbyder særligt udvalgte kunder eller kun tilbyder hvis du har plads.
Skriv i stedet:
- Få opbevaret dine dæk under de rigtige forhold.
9. Imødegå indvendinger
Lad os sige, at du sælger hårtørrere, og du har en speciel model, der tørrer håret på den halve tid af hvad andre hårtørrere gør. Her kan de besøgende jo godt frygte, at håret kan tage skade.
I produktbeskrivelsen kan du blandt andet skrive:
- Hårtørreren har en patenteret beskyttelsesfunktion, der skaber den rette balance mellem varme- og blæsestyrke, så håret ikke tager skade af varmen.
Her har du elegant imødegået en indvending ved at beskrive endnu et fortrin ved denne hårtørrer.
10. Lad beskrivelsens længde passe til produktet
Simple og billige produkter behøver ikke samme uddybninger som avancerede og dyre produkter gør. Så brug din tid og energi i forhold til det.
De avancerede og dyre produkter kræver nemlig meget mere overtalelse.
11. Brug fængende overskrifter
Hvis du har lange produktbeskrivelser, kan du gøre dem nemmere at læse, ved at dele teksten op i afsnit med hver sin overskrift.
Det at skrive en sprød overskrift er meget vigtigt – men også svært. I kapitlet ”Tekster og sprog” er der derfor et afsnit alene om overskrifter.
12. Lav overskuelige specifikationer
I selve teksten skal du helst ikke fokusere for meget på de tekniske specifikationer. Specifikationerne er egenskaber, og din tekst skal fokusere på fordele og især udbytte – det er det der sælger.
Som regel er det først når de besøgende er blevet klar til at købe dit produkt, at det har relevans at præsentere specifikationerne. Men nu kan de også være vigtige. Kunden kan jo have krav til mål, ydeevne, farver, typer, hastighed, funktioner med mere.
Jeg oplever tit hjemmesider, der ikke oplyser størrelser. Men størrelser er næsten altid vigtige, og får jeg ikke oplyst den, er jeg videre hos den næste leverandør i rækken.
Specifikationerne bliver ulæselige hvis du skriver dem som en almindelig tekst. Sæt dem op i en overskuelig liste.
I det hele taget er det en god ide at punktopstille væsentlige informationer om dit produkt. Det gør det nemmere for den besøgende at overskue de vigtigste ting.