En landingside er en konkret underside, som er optimeret til at tage imod trafik fra bestemte Google-søgninger, Adwords-annoncer, opslag på sociale medier med mere for fx at sælge et bestemt produkt eller opnå anden form for konvertering.
Specielt fra annoncer – fx Adwords og Facebook - linker du jo som regel til den underside, som din kampagne retter sig imod.
Vi har alle oplevet at søge efter et produkt – fx en opvaskemaskine – og der dukker så en lovende opvaskemaskine op i Googles søgeresultater. Vi klikker på linket og kommer så ind på en forside, der handler om 100 forskellige hårde hvidevarer.
Hvis vi orker det, kan vi der starte forfra på søgningen efter vaskemaskinen. 95 % vælger dog at forlade hjemmesiden og prøver næste leverandør i Google.
Så omhandler din annonce en bestemt opvaskemaskine, skal annoncens link lande på en side på din hjemmeside, hvor de besøgende kan læse mere om præcis den samme opvaskemaskine.
Teksten fra annoncen skal gå igen på landingsiden. De besøgende skal kunne genkende det de klikkede på i annoncen. Siden skal være ekstremt fokuseret på det samme, som annoncen fokuserer på.
Annoncer skal altså linke dybt til en konkret landingside, som omhandler lige præcis det produkt, der er søgt på. Siden skal være konkret i forhold til annoncens fokus. Og der skal ikke være andet på siden, der distraherer.
CTA-knappen på siden skal honorere dit mål med annoncen. Fx køb, ring, tilmeld nyhedsbrev …