Dette afsnit beskriver de mest gængse farver, og hvad de ofte associeres med. Du kan dermed bruge farverne aktivt til at formidle, hvordan du ønsker at omgivelserne ser dig / virksomheden, fx hvilke egenskaber du ønsker at blive tillagt. Egenskaber som beskriver hvad du er, hvad du har eller hvad du giver.
Her fokuseres udelukkende på den enkelte farve og ikke farver i kombination med andre.
Du skal lige vide, at farveassociationerne ikke er statiske. De kan ændre sig over tid og farverne kan få nye værdier. Men som regel tager det rigtig mange år at ændre på det. Vi lever dog i en tid med politisk korrekthed og stor krænkelsesparathed, så vær lige opmærksom på, at en bestemt farve eller farvekombination hurtigt kan associeres med noget ”forbudt”.
Bemærk også, at der til hver farve associeres både positive og negative egenskaber. Det er det de 2 rækker i punktopstillingerne viser.
Rød
Rød er en aktiverende farve.
Rød symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber (noget du er, har eller giver):
- Kærlig, passion, energisk, power, styrke, længsel, ophidselse, vovet, stimulerende og udadvendt.
- Aggressivitet, alarm, advarsel, raseri, vrede, fare, trusler og revolution.
Rød er den kraftigste farve, der findes. Derfor bruges den til stopfarve i lyssignaler og findes på de fleste udrykningskøretøjer i USA.
Det er en meget modsatrettet farve, da den forbindes med kærlighed men også med aggressivitet, gyserfilm, blod samt stop- og faresignaler.
Brug rød for at signalere en fejlsituation, fx hvis de besøgende mangler at udfylde et felt i en formular.
Nogen bruger rød i CTA-knapperne for at fange blikket. Men det er nok en dårlig ide, for rød er også en advarsels- og stopfarve, og det kan nok begrænse lysten til at trykke på køb-knappen.
Orange
Orange er ligeledes en aktiverende farve. Og den virker opmuntrende.
Orange symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Kreativitet, varme, venlighed, motivation, entusiasme, liv, mod, selvsikkerhed, livlig, frisk, spændende, åndfuld, varm, succes, glæde, leg, energi og spontanitet.
- Falskhed, ignorant, dovenskab og manglende viden.
Orange er et mix af den røde farves power og den gule farves glæde.
Pas på, at den orange farve du vælger, ikke syner brun, som har nogle helt andre symbolikker.
Orange er blevet ret populær de seneste år, hvor mange virksomheder bruger den i deres identitet for at se moderne og friske ud.
Orange fungerer godt på hjemmesider, men kan være sværere at trykke. Så hav lige det i baghovedet, da du jo helst skal bruge de samme farver i al din markedsføring.
Gul
Gul er en farve med meget ret blandede symboler.
Gul symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Lys, livskraft, munter, kreativ, ophidselse, spænding, udadvendt, lykke, energi, varme, optimisme, motivation, intelligens og glæde.
- Falskhed, uansvarlighed, ustabilitet, svig og discount.
Farven bliver ofte associeret med falskhed og svig. Du har måske hørt om gule roser som symbol på jalousi.
Der er dog også rigtig mange positive symboler ved den gule farve. Gul er en meget glad og strålende farve som minder om solskin. Så brug den endelig, hvor du ønsker at glæde dine besøgende eller brug den steder, hvor du ønsker at skabe ekstra opmærksomhed, fx i tilbud.
Vær derimod påpasselig med at bruge den gule farve steder, hvor du ønsker at opbygge tillid, udtrykke seriøsitet eller eksklusivitet. Gul-pris associerer man jo ikke med fx dyre og eksklusive produkter, men derimod billige dagligvarer (Netto). Så et Rolex-ur på gul baggrund vil nok gøre de besøgende ængstelige.
Gul er en tydelig signalfarve, som er meget nem at se af mennesker. Derfor bruges gul ofte som skiltning.
Grøn
Grøn er først og fremmest håbets farve.
Grøn symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Ungdom (at være grøn), friskhed, vækst, natur, økologi, sundhed, balance, harmoni, fred, rigdom og sikkerhed.
- Umodenhed, misundelse og skyld.
Grøn er næsten kun forbundet med positive værdier, så det er en farve, du ikke skal være bekymret for at bruge.
Der er et hav af ordsprog omkring farven. Flest positive, men også enkelte negative:
- Græsset er grønnere på den anden side.
- Være grøn af misundelse.
Mange virksomheder har de seneste år brugt grøn til at symbolisere økologi og bæredygtighed. Brug farven, hvor du vil vise at noget er sundt, sikkert eller godkendt.
Da vi bruger farven som symbol på ”Kør” i trafikken, er det ligeledes en bekræftende farve i, at de besøgende gør det rigtige. Den er derfor velegnet til CTA-knapper.
Blå
Blå er de fleste menneskers yndlingsfarve.
Blå symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Dybde, ro, balance, stabilitet, harmoni, fred, kvalitet, tradition, tillid, effektiv, pålidelig, integritet, komfortabel, loyalitet, seriøsitet, troværdighed og kompetence.
- Tristhed, savn, melankoli, kold, frygt og maskulinitet.
Den blå farve påvirker os ved at afslappe musklerne og fremmer koncentrationen.
Blå bliver ofte brugt af banker og andre virksomheder, der ønsker at udstråle stabilitet, kvalitet og tradition. 3 af de mest populære sociale medier – Facebook, Twitter og LinkedIn –har alle blå som deres primære farve.
Brug derfor blå, hvor du ønsker at fremme troværdigheden og vil berolige dine besøgende. Du skal dog være opmærksom på, at det også er en ret anonym farve, der hurtigt bliver overset i mængden.
Undgå at bruge blå til markedsføringen af mad. Blå mindsker nemlig appetitten – måske fordi gift ofte er blåt.
Lilla
Lilla er en af de farver, som folk enten hader eller elsker.
Lilla symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Royalisme, ekstravagance, eksklusivitet, charmerende, ambitiøs, dramatik, sensuel, spiritualitet, kreativitet og fantasi.
- Mystisk, hidsig og lunefuld.
Lilla var oprindeligt meget dyr at producere, og dermed forbeholdt de rige og royale. Et eksempel er, at der skal guld til at skabe lilla glas.
Sidenhen har farvens betydning flyttet sig til i højere grad at symbolisere noget åndeligt, spirituelt og gådefuldt, hvorfor farven ofte er god til fx alternative behandlere.
Lilla fremmer dog også nervøsitet og angst. Det er derfor en farve, du skal bruge med omtanke på steder, hvor du ønsker at de besøgende skal træffe et valg, fx foretage køb.
Pas også på at bruge farven i for store mængder, for det er en farve, der deler vandene.
Rosa
Rosa / lyserød betragtes af mange som en feminin farve.
Rosa symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Ro, romantik, sjov, ungdom, friskhed, sundhed, glæde, sødme, leg og medfølelse.
- Svaghed og umoden.
Rosa, der kan ligge tæt op ad lilla, har – modsat lilla - en dæmpende effekt på angst, og kan derfor være et alternativ til lilla.
Rosa er en mildere version af rød - den har altså en masse power, men er mere afdæmpet. Rosa kan skabe liv på hjemmesiden, men er også en farve, du skal bruge med måde.
Brun
Brun er en farve, der virkelig skiller vandene.
Brun symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Struktur, sikkerhed, tryghed, venlighed, jordnær, natur og konservativ (i positiv betydning).
- Konservativ (i negativ betydning), stagnation og kedelig.
Der er ikke mange, der betragter brun som en spændende og dynamisk farve. Det er helt ok, for brun er nemlig en rigtig god farve til at signalere struktur, sikkerhed og beskyttelse.
Farven giver ikke meget liv til din visuelle kommunikation. Det kan være godt i nogle tilfælde, men du vil nok oftest have gavn af at se dig om efter en anden farve.
Hvid
Hvid er en farve, du ikke kan komme udenom.
Hvid symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Renhed, uskyldighed, godhed og friskhed.
- Isolation og tomhed.
Vi forbinder ofte hvid med renhed og uskyldighed - tænk bare på en brudekjole eller et venteværelse hos lægen.
Hvid bruges ofte som baggrund til billeder, tekst med mere. Du kan også bruge hvid til at skabe luft og plads på din hjemmeside, så den ikke virker proppet og uoverskuelig.
Hvis du bruger for meget hvid på din hjemmeside, skal du være opmærksom på, at det hurtigt kan blive meget anonymt og sjælløst.
Hvid kan bruges sammen med alle farver.
Grå
Grå er en meget neutral farve.
Grå symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Sikkerhed, pålidelighed, intelligens, soliditet, simplicitet og elegance.
- Usynlighed, tilbageholdenhed, dyster og trist.
Vi bruger farven i sproget til at tillægge ting en værdi, fx:
- Den grå hverdag.
- Den grå eminence.
Grå kan virke neutral, så brug farven hvor opmærksomheden ikke er så vigtig.
Grå brugt i flere nuancer sammen med hvid og sort kan i høj grad udstråle elegance.
Rene grå nuancer kan bruges sammen med alle farver. Rene grå nuancer har lige meget rød, grøn og blå i sig.
Sort
Sort er også en farve, du ikke kan komme udenom.
Sort symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:
- Beskyttelse, elegance, seriøsitet, dramatik, sofistikeret, klassisk og formel.
- Trist, dyster, døden, ondskab og mystik.
Sort bruges primært til tekster. Sort kan også indimellem bruges som baggrund til hvid tekst, for at fremhæve noget. Men husk at hvid tekst er sværere at læse end sort tekst.
Sort kan med fordel bruges som baggrund til billeder, da billederne ofte træder tydeligere frem på sort baggrund.
Bruger du sort som en større del af din farvepalette, kan farven signalere luksus, seriøsitet og være meget sofistikeret. Det skal dog gøres rigtigt, for du kan hurtigt ende med i stedet at fremstå meget trist.
Sort kan bruges sammen med alle farver.