Definition
Søgetermer er et meget centralt begreb i SEO.
Det folk googler efter, altså det folk skiver i Googles søgefelt, hedder Søgetermer.
Oprindeligt kaldte man det Søgeord, og det hedder det stadig mange steder i SEO-litteraturen. I dag er Søgeord dog misvisende, for folk søger sjældent med kun ét ord. I dag søger de fleste på Google med mindst 3 ord, fx:
- Gode restauranter i Hillerød.
Når der søges med mindst 3 søgeord, kalder man det ”Long tall” søgninger. Over 80 % af alle søgninger er i dag ”Long tall”.
Søgetermer kan altså både være et enkelt ord, flere ord eller en sætning.
Søgetermer på hjemmesiden
Lad os så se på, hvordan du skal tænke søgetermer ind på hjemmesiden.
Du starter med at definere hvilken søgeterm dine enkelte sider eller produkter, skal kunne findes på. Lad os sige at du har en bedre restaurant i Hillerød, og gerne vil findes på:
- Gode restauranter i Hillerød.
Så handler det for dig om at bygge din side op med godt indhold og optimere den omkring denne søgeterm, fx ved at bruge søgetermen flere steder på siden.
Søgetermer kan godt være synonymer eller beslægtede ord. Vil du findes på Mobilreparation kan ord som Smartphone og Samsung sagtens bruges. Det gør det samtidig nemmere at skrive naturlige tekster uden at skulle gentage den primære søgeterm unaturligt.
I ovenstående restaurant-eksempel bør du således droppe det tomme ord Gode, og i stedet bruge ord med reelt indhold, fx:
- Gourmetrestaurant i Hillerød.
- Michelin-restaurant i Hillerød (hvis den altså er det).
Selv om Google er blevet god til knytte synonymer og beslægtede ord sammen, vil jeg stadig anbefale at bruge de ord, som kunderne bruger. Brug fx ordet Vandhane i stedet for Armatur eller Blandingsbatteri. Også for at gøre teksten mere mundret for de besøgende.
Du kan godt have flere søgetermer. Du kan have lige så mange, som du er i stand til at bygge godt indhold op omkring.
Placering
Det er ikke nok at Google kan finde dig på din søgeterm.
Du skal også have så god en placering i søgeresultatet som muligt. Selvfølgelig helst på plads 1, og i hvert fald på side 1 i Googles søgeresultat.
Der er nemlig ikke mange der bladrer videre til side 2 og side 3.
Prøv at google Ferie.
Øverst skriver Google, at den har fundet over 60 millioner søgeresultater.
Hvis du insisterer på, at din søgeterm skal være Ferie, så skal Google vurdere din side til at være bedre end de 60 millioner andre sider, der handler om ferier. Ellers får du ikke en placering på side 1 i søgeresultatet – og du får ingen trafik.
Din søgeterm skal derfor være mere specifik end blot Ferie.
Vær specifik
Din hjemmeside skal selvfølgelig vises, når kunder googler din virksomhed eller dit navn. Og det bliver den også, for der er du ikke i samme konkurrence, som du ville være med søgetermen Ferie.
Men din hjemmeside skal også vises, når kunder googler efter dit produkt.
Du skal derfor have søgetermer til dine produkter, der er mere specifik end Ferie er.
En mulighed for at være specifik er, at du markedsfører dig på din niche – altså på det specielle ved dine produkter, der adskiller dig fra konkurrenterne, fx Hytteferie på Bornholm.
Hvis søgetermen er for bred, sker følgende:
- Søgeterm er Ferie:
Som jeg skrev ovenfor, konkurrerer du mod rigtig mange, nemlig alle andre udbydere af ferier. - Søgeterm er Bornholm:
Igen er du i stor konkurrence, men nu konkurrerer du også mod fx mange andre brancher. Nemlig alle der har Bornholm med i deres søgeterm, fx færger, museer, højskoler, tandlæger, geografiske sider og så videre.
Hvis det alligevel lykkes for dig at komme ind på side 1 i søgeresultatet, hvad er så dit udbytte?
99,9 % af dem der finder dig på Ferie, køber ikke af dig, for de er interesserede i en anden type ferie eller ferie på en anden lokation.
Hvis din søgeterm i stedet er specifik i forhold til dit produkt, vil du have langt større chance for at blive vist i toppen af Googles søgeresultat.
En fordel mere er, at de besøgende, der finder dig på Hytteferie på Bornholm er betydeligt tættere på et køb end de besøgende, der finder dig på Ferie. Første gruppe ved helt eksakt hvad de vil have – anden gruppe er mere i research-stadiet.
Ovenstående betyder ikke, at du nu kun kan findes på denne ene søgeterm. Det betyder, at du har optimeret din hjemmeside til søgetermen. I eksemplet vil hjemmesiden sikkert også rangere højt i Googles søgeresultat på Hytteferie og Ferie på Bornholm.
Hver underside kan godt have forskellige søgetermer, som de skal findes på. Det er relevant hvis du sælger flere slags produkter.
Hjælp Google
Når du har fundet din søgeterm – fx Hytteferie på Bornholm – skal du hjælpe Google lidt på vej, så Google ikke er i tvivl om, at det er det, din hjemmeside handler om.
Det drejer sig om at få søgetermen (eller beslægtede termer) skrevet flere steder på din side i fx:
- URL’en.
- Overskrifter.
- Tekster.
- Tekster på billeder (Alt-tekster).
- Ankertekster i links.
- I metatags.
Du kan godt skrive søgetermen – eller beslægtede terner – 1.000 gange i teksten for at vise Google, at denne søgeterm er det vigtigste på siden. Men skriv først og fremmest på en måde, så de besøgende kan læse teksten med fornøjelse.
Folk søger normalt i flertal – fx Ferier. Men Google kan normalt godt finde din side, selv om du har skrevet søgetermen i ental.
Hvis det er naturligt i sammenhængen, så prøv at få din søgeterm ind så tidligt som muligt de steder, hvor du bruger den.
De vigtige steder at arbejde med søgetermer er selvfølgelig på dine produktsider. Men det er også vigtigt på eventuelle andre sider, hvor du skriver noget om produkterne, fx hvor du imødegår indvendinger, på din FAQ-side med mere. Også på Om-siden og i eventuelle blogs kan det være relevant at arbejde med søgetermer.
Fed, kursiv, understregning, anden tekstfarve med mere hjælper Google med at forstå, at dette er vigtige ord. Men overdriv ikke – du får hurtigt en grim side. Hvis folk ikke kan holde ud at læse din side, er det jo ligegyldigt hvor godt Google forstår den.