Hvad er SEO?
Søgemaskineoptimering - også kaldet SEO - handler om at forbedre chancen for at Google kan finde din hjemmeside, fx når kunder søger efter den slags kunst, som du laver.
Folk der kender dig og søger på dit navn skal nok finde dig. Men du skal jo også findes af alle dem, der ikke kender dig, fx gallerier, kunstforeninger og nye kunder.
I 2019 startede 70 % af alt salg i Danmark i Google, så det er yderst vigtigt, at Google kan finde din hjemmeside.
En hurtig kontrol af SEO på din hjemmeside
Der indgår mange parametre i det at optimere en hjemmeside til søgemaskinerne. Du kan læse meget mere om søgemaskineoptimering her.
Hvis du ikke har forstand på søgemaskineoptimering, kan det være svært at vurdere, om din webdesigner har gjort sit arbejde godt nok.
Og alligevel ikke …
Der er specielt 2 ting der er de vigtigste parametre i søgemaskineoptimeringen. Disse 2 ting er desuden nemme og hurtige at sætte op for webdesigneren.
Hvis disse 2 ting ikke er opsat, har webdesigneren sjusket.
Og lige disse 2 ting kan du utrolig nemt selv kontrollere. De 2 ting er:
- Title metatag.
- Alt-tekster.
Title metatag
Title metatag er et skjult felt der beskriver den enkelte underside, og som søgemaskinerne læser og bruger.
Det vises i Googles søgeresultat som en titel – de blå fede linjer. Se billedet nedenfor under "Titlen i Googles søgeresultat".
Title metataget er med til at hjælpe Google til at finde denne side, når der som her søges på ”Glaskunst Odsherred”.
Desuden skaber titlen opmærksomhed i søgeresultatet og er med til at lokke besøgende til at klikke videre ind på hjemmesiden.
Du kan nemt kontrollere om titlen er blevet sat op på din hjemmeside. Prøv at gå på din hjemmeside og flyt markøren op i browserens faneblad. Se billedet nedenfor under "Titlen i browserens fane - I".
Her er titlen sat korrekt op. Det er den samme titel som blev vist i Googles søgeresultat.
I næste eksempel "Titlen i browserens fane - II" har webdesigneren derimod sjusket.
Dels er der ingen, der søger på Forside. Skulle siden alligevel dukke op i Googles søgeresultat (det gør den ikke), så er det ikke en tekst, der kan lokke kunder ind på din hjemmeside.
Her har webdesigneren bestemt ikke været seriøs.
Alt-tekster
Alt-tekster stod oprindelig for alternative tekster, som er tekster der vises på hjemmesiden, når et element ikke kan gengives.
For mange år siden da internettet var meget langsommere end i dag, var det normalt at opsætte sin browser til ikke at vise billeder, fordi billeder tog for lang at downloade. Billedets alt-tekst blev så vist i stedet for billedet, så den besøgende stadig kunne forstå indholdet af hjemmesiden.
I dag har alt-tekster 3 andre formål:
- Du kan give den besøgende en uddybende forklaring på hvad et billede viser.
- Alt-teksterne kan blive læst op for synshandicappede.
- Google bruger alt-teksterne til at forstå hvad billedet indeholder, og de er en meget vigtig brik i at hjælpe Googles til at finde din side. Google bruger desuden alt-teksten til deres billedsøgninger.
Du kan hurtigt se om dine billeder har alt-tekster (eller om teksterne er gode nok). Du fører bare markøren hen over billederne i din browser.
Billeder i gallerier har normalt ikke alt-tekster, da der i stedet er knytte en galleri-visning til billederne.
Se billedet nedenfor under "Alt-tekster".
Din egen søgning
Du kan selvfølgelig også selv søge på din kunst, og se om Google finder din hjemmeside. Søg fx på "Glaskunst Odsherred". Problemet er bare, at Google kender dig og giver så personlige søgeresultater som muligt.
Du har sikkert søgt på dig selv før, og derfor får dit søgeresultat en bedre plads, end når andre søger på dig. Søg derfor igennem impersonal.me - så ved Google ikke hvem du er.
Besøgstælleren
Mange kunstnere tror, at de har mange besøgende på deres hjemmeside. Det viser deres besøgstæller jo.
Jeg er ked af at fortælle dig det, men de fleste af disse besøgstællere tæller revl og krat med. Det betyder, at rigtig mange af besøgene i virkeligheden kommer fra søgemaskiner og fra robotter fra fx Rusland og Kina, der løbende trævler internettet igennem.
Hvis du skal lave en ordentlig besøgsstatistik, skal du bruge Google Analytics.
Søgemaskineoptimering er altid inkluderet når Kunstnersiden bygger din hjemmeside.