Kunstnersiden


  • Velkommen
  • Ydelser
    • Kunstnerhjemmeside
    • Ekstra funktioner
    • Vedligeholdelse
    • Sidemandsoplæring
    • Klargøring af billeder / Produktvideoer
    • Bliv synlig andre steder
  • Priser
  • Få svar på alle dine spørgsmål
  • Den gode hjemmeside
    • Indholdsfortegnelse
    • Generelt
    • Planlægning
    • Fysisk struktur
    • Logisk struktur
    • Konkrete sider
    • Design
    • Layout
    • Tekster og sprog
    • Tillid og tryghed
    • Priser
    • Teknik
    • Omverdenen
    • Søgemaskineoptimering
    • Vedligeholdelse
  • Eksempler
    • Skabeloner
    • Billedbiblioteker
    • Billedbehandling
    • Farver
    • Skrifttyper
    • Bladringseffekter
    • Markøreffekter
    • Hjemmesider
  • Om Kunstnersiden
  • Kontakt

Bliv synlig - Tiltræk kunder - Sælg mere





Den gode hjemmeside



layout



Rul direkte til afsnittet ved at trykke på et af billederne herunder



Farver



Skrifttyper



effekter



Farver



Farvepsykologi



Farvers indflydelse



De enkelte farver



Farvepalette



Farvepsykologi



Farver påvirker mennesker og dets sindsstemning. Du ved sikkert allerede, at nogle farver associeres med noget særligt.


Det er subjektivt, hvordan mennesker opfatter farver, da det kan være betinget af fx kultur, oplevelser og minder. Forskning har dog givet et overblik over, hvad flertallet associerer de mest almindelige farver med. Det vil altså passe på flertallet, men der vil altid være undtagelser.


Du kan således bruge farver til at signalere, hvordan du vil have, at de besøgende skal opfatte dig og din virksomhed. Farver er et super godt virkemiddel til at udstråle din ønskede identitet som virksomhed.


Undersøgelser har vist, at 90 % af det førstehåndsindtryk, som folk får af dit brand, er baseret på de farver, som du har brugt.


Undersøgelser viser også, at der er 80 % større genkendelighed af dit brand, hvis du er konsekvent med dit farvevalg i din markedsføring.


Vi bliver alle påvirket af farver – bevidst eller ubevidst.


Gå til toppen af afsnittet

Farvers indflydelse



Nogle farver kan gøre os ophidsede. Andre farver kan virke afslappende og beroligende.


Eksamensbordet som regel har en grøn dug. Grøn er håbets farve, men den har også en beroligende effekt, samtidig med at den styrker selvkontrollen.


Et andet meget brugt eksempel er kvinden med de røde læber og den røde kjole. Hun bliver brugt til at symboliserende en dragende og tiltrækkende kvinde.


Dine valg af farver har direkte indflydelse på dit salg! Hvis din hjemmeside i farvevalget signalerer det modsatte af dit budskab, kan det have en indflydelse på brugeroplevelsen og dermed på din konverteringsrate.


Det kan være fristende at vælge dine ynglingsfarver til hjemmesiden. Det er dog ikke nødvendigvis det mest effektive, hvis der i de flestes øjne så er modstridende signaler i hjemmesidens budskab og dens farver.


Du skal kende din målgruppe. Det er svært at målrette noget, hvis du ikke ved, hvem det er til. Et tidligere kapitel handlede om Persona. Det er et godt værktøj, hvis du vil gøre din målgruppe mere virkelig og relaterbar.


Gå til toppen af afsnittet

De enkelte farver



Dette afsnit beskriver de mest gængse farver, og hvad de ofte associeres med. Du kan dermed bruge farverne aktivt til at formidle, hvordan du ønsker at omgivelserne ser dig / virksomheden, fx hvilke egenskaber du ønsker at blive tillagt. Egenskaber som beskriver hvad du er, hvad du har eller hvad du giver.


Her fokuseres udelukkende på den enkelte farve og ikke farver i kombination med andre.


Du skal lige vide, at farveassociationerne ikke er statiske. De kan ændre sig over tid og farverne kan få nye værdier. Men som regel tager det rigtig mange år at ændre på det. Vi lever dog i en tid med politisk korrekthed og stor krænkelsesparathed, så vær lige opmærksom på, at en bestemt farve eller farvekombination hurtigt kan associeres med noget ”forbudt”.


Bemærk også, at der til hver farve associeres både positive og negative egenskaber. Det er det de 2 rækker i punktopstillingerne viser.

Rød

Rød er en aktiverende farve.


Rød symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber (noget du er, har eller giver):

  • Kærlig, passion, energisk, power, styrke, længsel, ophidselse, vovet, stimulerende og udadvendt.
  • Aggressivitet, alarm, advarsel, raseri, vrede, fare, trusler og revolution.

Rød er den kraftigste farve, der findes. Derfor bruges den til stopfarve i lyssignaler og findes på de fleste udrykningskøretøjer i USA.


Det er en meget modsatrettet farve, da den forbindes med kærlighed men også med aggressivitet, gyserfilm, blod samt stop- og faresignaler.


Brug rød for at signalere en fejlsituation, fx hvis de besøgende mangler at udfylde et felt i en formular.


Nogen bruger rød i CTA-knapperne for at fange blikket. Men det er nok en dårlig ide, for rød er også en advarsels- og stopfarve, og det kan nok begrænse lysten til at trykke på køb-knappen.

Orange

Orange er ligeledes en aktiverende farve. Og den virker opmuntrende.


Orange symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Kreativitet, varme, venlighed, motivation, entusiasme, liv, mod, selvsikkerhed, livlig, frisk, spændende, åndfuld, varm, succes, glæde, leg, energi og spontanitet.
  • Falskhed, ignorant, dovenskab og manglende viden.

Orange er et mix af den røde farves power og den gule farves glæde.


Pas på, at den orange farve du vælger, ikke syner brun, som har nogle helt andre symbolikker.


Orange er blevet ret populær de seneste år, hvor mange virksomheder bruger den i deres identitet for at se moderne og friske ud.


Orange fungerer godt på hjemmesider, men kan være sværere at trykke. Så hav lige det i baghovedet, da du jo helst skal bruge de samme farver i al din markedsføring.

Gul

Gul er en farve med meget ret blandede symboler.


Gul symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Lys, livskraft, munter, kreativ, ophidselse, spænding, udadvendt, lykke, energi, varme, optimisme, motivation, intelligens og glæde.
  • Falskhed, uansvarlighed, ustabilitet, svig og discount.

Farven bliver ofte associeret med falskhed og svig. Du har måske hørt om gule roser som symbol på jalousi.


Der er dog også rigtig mange positive symboler ved den gule farve. Gul er en meget glad og strålende farve som minder om solskin. Så brug den endelig, hvor du ønsker at glæde dine besøgende eller brug den steder, hvor du ønsker at skabe ekstra opmærksomhed, fx i tilbud.


Vær derimod påpasselig med at bruge den gule farve steder, hvor du ønsker at opbygge tillid, udtrykke seriøsitet eller eksklusivitet. Gul-pris associerer man jo ikke med fx dyre og eksklusive produkter, men derimod billige dagligvarer (Netto). Så et Rolex-ur på gul baggrund vil nok gøre de besøgende ængstelige.


Gul er en tydelig signalfarve, som er meget nem at se af mennesker. Derfor bruges gul ofte som skiltning.

Grøn

Grøn er først og fremmest håbets farve.


Grøn symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Ungdom (at være grøn), friskhed, vækst, natur, økologi, sundhed, balance, harmoni, fred, rigdom og sikkerhed.
  • Umodenhed, misundelse og skyld.

Grøn er næsten kun forbundet med positive værdier, så det er en farve, du ikke skal være bekymret for at bruge.


Der er et hav af ordsprog omkring farven. Flest positive, men også enkelte negative:

  • Græsset er grønnere på den anden side.
  • Være grøn af misundelse.

Mange virksomheder har de seneste år brugt grøn til at symbolisere økologi og bæredygtighed. Brug farven, hvor du vil vise at noget er sundt, sikkert eller godkendt.


Da vi bruger farven som symbol på ”Kør” i trafikken, er det ligeledes en bekræftende farve i, at de besøgende gør det rigtige. Den er derfor velegnet til CTA-knapper.

Blå

Blå er de fleste menneskers yndlingsfarve.


Blå symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Dybde, ro, balance, stabilitet, harmoni, fred, kvalitet, tradition, tillid, effektiv, pålidelig, integritet, komfortabel, loyalitet, seriøsitet, troværdighed og kompetence.
  • Tristhed, savn, melankoli, kold, frygt og maskulinitet.

Den blå farve påvirker os ved at afslappe musklerne og fremmer koncentrationen.


Blå bliver ofte brugt af banker og andre virksomheder, der ønsker at udstråle stabilitet, kvalitet og tradition. 3 af de mest populære sociale medier – Facebook, Twitter og LinkedIn –har alle blå som deres primære farve.


Brug derfor blå, hvor du ønsker at fremme troværdigheden og vil berolige dine besøgende. Du skal dog være opmærksom på, at det også er en ret anonym farve, der hurtigt bliver overset i mængden.


Undgå at bruge blå til markedsføringen af mad. Blå mindsker nemlig appetitten – måske fordi gift ofte er blåt.

Lilla

Lilla er en af de farver, som folk enten hader eller elsker.


Lilla symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Royalisme, ekstravagance, eksklusivitet, charmerende, ambitiøs, dramatik, sensuel, spiritualitet, kreativitet og fantasi.
  • Mystisk, hidsig og lunefuld.

Lilla var oprindeligt meget dyr at producere, og dermed forbeholdt de rige og royale. Et eksempel er, at der skal guld til at skabe lilla glas.


Sidenhen har farvens betydning flyttet sig til i højere grad at symbolisere noget åndeligt, spirituelt og gådefuldt, hvorfor farven ofte er god til fx alternative behandlere.


Lilla fremmer dog også nervøsitet og angst. Det er derfor en farve, du skal bruge med omtanke på steder, hvor du ønsker at de besøgende skal træffe et valg, fx foretage køb.


Pas også på at bruge farven i for store mængder, for det er en farve, der deler vandene.

Rosa

Rosa / lyserød betragtes af mange som en feminin farve.


Rosa symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Ro, romantik, sjov, ungdom, friskhed, sundhed, glæde, sødme, leg og medfølelse.
  • Svaghed og umoden.

Rosa, der kan ligge tæt op ad lilla, har – modsat lilla - en dæmpende effekt på angst, og kan derfor være et alternativ til lilla.


Rosa er en mildere version af rød - den har altså en masse power, men er mere afdæmpet. Rosa kan skabe liv på hjemmesiden, men er også en farve, du skal bruge med måde.

Brun

Brun er en farve, der virkelig skiller vandene.


Brun symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Struktur, sikkerhed, tryghed, venlighed, jordnær, natur og konservativ (i positiv betydning).
  • Konservativ (i negativ betydning), stagnation og kedelig.

Der er ikke mange, der betragter brun som en spændende og dynamisk farve. Det er helt ok, for brun er nemlig en rigtig god farve til at signalere struktur, sikkerhed og beskyttelse.


Farven giver ikke meget liv til din visuelle kommunikation. Det kan være godt i nogle tilfælde, men du vil nok oftest have gavn af at se dig om efter en anden farve.

Hvid

Hvid er en farve, du ikke kan komme udenom.


Hvid symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Renhed, uskyldighed, godhed og friskhed.
  • Isolation og tomhed.

Vi forbinder ofte hvid med renhed og uskyldighed - tænk bare på en brudekjole eller et venteværelse hos lægen.


Hvid bruges ofte som baggrund til billeder, tekst med mere. Du kan også bruge hvid til at skabe luft og plads på din hjemmeside, så den ikke virker proppet og uoverskuelig.


Hvis du bruger for meget hvid på din hjemmeside, skal du være opmærksom på, at det hurtigt kan blive meget anonymt og sjælløst.


Hvid kan bruges sammen med alle farver.

Grå

Grå er en meget neutral farve.


Grå symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Sikkerhed, pålidelighed, intelligens, soliditet, simplicitet og elegance.
  • Usynlighed, tilbageholdenhed, dyster og trist.

Vi bruger farven i sproget til at tillægge ting en værdi, fx:

  • Den grå hverdag.
  • Den grå eminence.

Grå kan virke neutral, så brug farven hvor opmærksomheden ikke er så vigtig.


Grå brugt i flere nuancer sammen med hvid og sort kan i høj grad udstråle elegance.


Rene grå nuancer kan bruges sammen med alle farver. Rene grå nuancer har lige meget rød, grøn og blå i sig.

Sort

Sort er også en farve, du ikke kan komme udenom.


Sort symboliserer at du / virksomheden kan associeres med følgende egenskaber:

  • Beskyttelse, elegance, seriøsitet, dramatik, sofistikeret, klassisk og formel.
  • Trist, dyster, døden, ondskab og mystik.

Sort bruges primært til tekster. Sort kan også indimellem bruges som baggrund til hvid tekst, for at fremhæve noget. Men husk at hvid tekst er sværere at læse end sort tekst.


Sort kan med fordel bruges som baggrund til billeder, da billederne ofte træder tydeligere frem på sort baggrund.


Bruger du sort som en større del af din farvepalette, kan farven signalere luksus, seriøsitet og være meget sofistikeret. Det skal dog gøres rigtigt, for du kan hurtigt ende med i stedet at fremstå meget trist.


Sort kan bruges sammen med alle farver.


Gå til toppen af afsnittet

Farvepalette



Mange af farverne skal bruges med måde. Det duer fx ikke med en lilla baggrund på hele hjemmesiden – det vil i de fleste tilfælde være for dramatisk og ulideligt at se på.


De kraftige og voldsomme farver kan sagtens stadig bruges, de skal bare bruges i mindre omfang. Fx som baggrund i footeren, som baggrund i små elementer, på knapper og i overskrifter.


De lysere farver er typisk baggrundsfarver.


Husk at farverne også har forskellige påvirkninger, afhængigt at tonen, nuancen og ikke mindst kombinationen af farver. Vælg farver og sammensætninger, der understøtter dit budskab og hjælper de besøgende i den rigtige retning på din hjemmeside.


Det er en god ide at få lavet din personlige farvepalette, inden du starter på hjemmesiden. Så kan du nemlig lave en hjemmeside, der understøtter dit budskab. Desuden ved du fra start hvilke baggrundsfarver du skal sætte op, hvilke farver der skal være i knapperne, farver i overskrifter, farver i pop-ups, hover-farver (farveskift når markøren kører over) og så videre.


Du kan se eksempler på farvepaletter her.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Skrifttyper



Skrifttyper



Skrifttyper



Antal skrifttyper

Brug højst 2 skrifttyper, elles kommer hjemmesiden til at se rodet ud. Fx 1 skrifttype til titler og overskrifter og 1 skrifttype til brødtekst.


Undtagelsesvist kan bruges en tredje skrifttype til helt specielle fremhævninger.


Brug skrifttyper uden fødder – de er nemmere at læse. I store overskrifter kan det være ok med en skrifttype med fødder.


Brug generelt skrifttyper, der er nemme at læse. Brug ikke snørklede skrifttyper eller dem, der ser ud som om de er håndlavede. Og brug ikke for fede typer i brødteksten, for det gør den svær at læse.


Se eksempler på skrifttyper her.

Størrelser

Alt for mange hjemmesider bruger 12 som skriftstørrelse (font size). Måske fordi det har været standard i gamle systemer eller fordi det har været standard i Word.


Uanset hvad er det en synd. 12 er for lille til at blive læst af en stor del af befolkningen. Især på mobiltelefoner kan så små bogstaver være svære at læse.


Tests viser, at du får de bedste resultater med en skriftstørrelse på mellem 15 og 18.


Måske ser det stort ud lige når du ændrer størrelsen, men dine besøgende bliver mere tilbøjelige til at læse dine tekster og konvertere, når de ikke skal knibe øjnene sammen.

Farve

Du skal overveje hvilken farve, du skriver med. Selvom du måske gerne vil skrive i en farve, der passer til din visuelle identitet, så er det lige her en god idé at holde dig lidt til den mere klassiske side - altså at skrive med sort eller mørkegrå. Helt sort kan nogle gange virke lidt voldsomt, men så kan du med fordel bruge en meget mørk grå.


Skriver du med hvid tekst på mørk baggrund er det endnu vigtigere, at tekststørrelsen er stor nok. Hvis tekst er nemlig meget sværere for øjet at læse.

Fremhævning

Hvis du skal fremhæve et ord, der ikke er et link, så brug fed skrift. Understregede ord på internettet plejer at være links, og det er irriterende for de besøgende at sidde og klikke og så opdage, at ordet alligevel ikke er et link.


Du kan også bruge kursiv, men det er som regel sværere at læse på skærmen end fed skrift.


Kursiv og fed skrift kan bruges til at understrege pointerne. Det gør teksten mere læsbar. Men fremhæver du skrift i øst og vest, gør du mere skade end gavn. Så mister fremhævningen effekten og bliver blot irriterende for de besøgende.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Effekter



Effekter



Effekter



Lyd

Hav aldrig – som i aldrig nogen sinde – lyd, der starter automatisk på din hjemmeside.


Dine besøgende kommer voldsomt i forlegenhed, når de sidder i S-toget og lige vil kigge på din hjemmeside, og der så for fuld kraft drøner ”Neunundneunzig Luftballons” ud af højtaleren.


Eneste sted du skal have lyd, er på dine videoklip, og du bør sætte videoafspilleren op, så de besøgende selv skal slå lyden til.

Bladringseffekter

Når de besøgende bladrer på en side, kan de nye sektioner komme til syne på måder, der gør hjemmesiden lidt mere levende, så den ikke ligner en papyrusrulle man ruller op


Bemærk at bladring virker mere statisk på de fleste mobiltelefoner.


Du kan her se nogle bladringseffekter.

Markøreffekter

Med markøreffekter kan du hjælpe de besøgende på siden, hvis du bruger dem konsekvent. Du kan fx vise de besøgende hvor markøren befinder sig og du kan vise, at en knap eller et billede er trykbart.


Effekterne aktiveres når markøren (eller fingeren på en mobil) føres hen over et element som fx en tekst, en knap, et billede og et menupunkt. Effekten kan fx være at billedet zoomes lidt ind, farven skifter på en knap og så videre.


Du kan bruge markøreffekter til at individualisere din hjemmeside. Men brug effekterne med måde:

  • Effekterne skal bruges ensartet på hele din hjemmeside.
  • Effekterne må ikke overskygge dit budskab.
  • For mange og for forskellige effekter kan få hjemmesiden til at virke rodet og uprofessionel.

Bemærk at effekterne kan virke forskelligt på en pc og en tablet / mobiltelefon.


Du kan her se nogle markøreffekter.

Andre effekter

Du kan købe et utal af effekter som plug-ins og installere på din hjemmeside, fx:

  • Baggrund som sner.
  • Knapper med skygge.
  • Roterende tekster og billeder.
  • Blinkende tekster og billeder.
  • Billeder der bevæger sig rundt på skærmen.

Den slags skal du bruge yderst sjældent – helst aldrig. Ofte skaber den slags effekter mere forvirring, end de gør godt. Og ofte koster de tid at loade.

Don’ts

Nedenstående gør man ikke mere – det er fra hjemmesider i gamle dage:

  • Gif–animationer som flag der blafrer, postkasser der åbner og lukker sig, små mænd der hopper op og ned. De var sjove engang, men det er mange år siden.
  • Menupunkter der faktisk ligner knapper. Ligegyldigt om de er firkantede eller runde.
  • Strukturbaggrund. Hele baggrunden ligner savsmuldstapet, grovkornet papir eller lignende. Det forstyrrer læsningen af teksten, og det er ikke moderne mere.
  • Skygger på overskrifter. De er ikke bare gammeldags, de gør det også sværere at læse ordene.
  • Synlige kanter mellem forskellige rammer (frames) på siden, indtastningsfelter i formularer eller mellem felterne i en tabel.
  • Andet end dine sider og undersider i menuen. Fx email–link eller Facebook-link direkte i menuen. Det giver et rodet indtryk. Menuen skal alene bruges til navigation indenfor din hjemmeside.
  • Tekst der bevæger sig, blinker, falder ned fra himlen, eller kører hen over skærmen. Lad teksten stå stille, så kan den læses.
  • Flosset grafik hvor logoer og billeder er hakkede i kanterne. Det ser uprofessionelt ud.

Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet
Gå tilbage til indholdsfortegnelsen



Kunstnersiden



Søgårdsvej 8, Gelstrup, 4500 Nykøbing Sj



21 78 33 72

mail@kunstnersiden.dk

CVR 41 93 80 80


Handelsbetingelser - Privatlivspolitik - Cookiedeklaration


Vil du også have en indbydende og sælgende hjemmeside?


mail@kunstnersiden.dk
21 78 33 72