Farvers vigtighed
Farver påvirker mennesker og dets sindsstemning. Det ved en kunstner, som bruger farver til at udtrykke følelser og stemninger eller noget helt tredje.
Så du ved at farver er magtfulde:
- Farver har signalværdi.
- Farvesammensætningen kan udtrykke fx harmoni eller kaos.
- Farver kan fremhæve dit brand.
Du har sikkert oplevet mange hjemmesider, der er næsten uden farver. Dem er der ikke meget energi i, og de giver en tristesse, der sjældent er salgsfremmende for sidens produkter.
Du skal derfor helst ikke signalere, at du er farveløs. Og da slet ikke som kunstner. Hjemmesiden må ikke være for bleg eller fersk.
De rigtige farver
Det er desværre ikke nok bare at vælge nogle tilfældige farver for at hjemmesiden skal sprudle af energi.
Du ved sikkert allerede, at forskellige farver associeres med særlige egenskaber og dermed sender forskellige signaler.
Fx signalerer blå farver blandt andet stabilitet, troværdighed, kvalitet, tradition, tillid, pålidelighed og seriøsitet. Røde farver signalerer blandt andet kærlighed, passion, styrke og ophidselse.
Hvis du sælger juridisk bistand, skal hjemmesiden helst ikke signalere umodenhed, falskhed eller impulsivitet. Her vil blå farver oftest kunne udsende de rigtige signaler.
På siden her om layout kan du læse meget mere om blandt andet farver.
Det første afsnit handler om farver og du kan læse om:
- Farvepsykologi:
Det vigtige førstehåndsindtryk. - Farvers indflydelse:
Hvordan farver påvirker dit salg. - De enkelte farver:
De 11 mest almindelige farvers signaler. - Farvepalette:
Hvordan du bruger farverne i kombination med hinanden.
Kunstnersiden giver dig din personlige farvepalette
Kunstnersiden hjælper dig med:
- At finde din rigtige grundfarve.
- At finde de øvrige farver eller farvenuancer, der giver et harmonisk match til grundfarven.
- Anvende farverne på den bedste måde på elementerne på hjemmesiden.
Se her på farvesiden hvordan Kunstnersiden giver dig din personlige farvepalette.
Der kan du også se flere eksempler på brug af farvepaletter på hjemmesider.