Hvad det betyder for dig
Google kan sikkert godt finde din hjemmeside, hvis Kunderne søger på dit navn eller på dit firmanavn. Det kræver så at folk kender dig i forvejen.
Men for dig er det sikkert langt mere interessant at få besøg fra kunder, gallerier og kunstforeninger, der vil købe eller udstille den slags kunst, som du laver - også selv om de ikke kender dig i forvejen.
Din hjemmeside skal derfor være søgemaskineoptimeret med netop det, som du vil findes på, fx "En spændende glasverden i Odsherred". Når det er gjort, er der betragtelig større sandsynlighed for, at Google kan finde dig på de søgeord og på relaterede søgeord som fx "Glaskunst Odsherred".
Hvis din hjemmeside ikke kommer med i søgeresultatet når kunder leder efter den slags kunst som du laver, så køber de jo fra dine konkurrenter.
Internettet er nutidens telefonbog. I 2019 startede 70 % af alt salg i Danmark i Google, så det er yderst vigtigt, at Google kan finde din hjemmeside.
Søgemaskineoptimering er altid inkluderet når Kunstnersiden bygger din hjemmeside. På interviewmødet inden vi går i gang med din hjemmeside, bliver du blandt andet spurgt om, hvilke søgetermer Google skal kunne finde dig på..
Hvordan du kan se om din hjemmeside kan findes af Google
Der indgår mange parametre i det at optimere en hjemmeside til søgemaskinerne. For en lægmand kan det derfor være svært at vurdere, om web-designeren har gjort sit job.
Én af parametrene - Title metatag - kan du dog hurtigt kontrollere. Prøv at køre markøren hen over din hjemmesides fane øverst i browseren og se, hvilken tekst der kommer frem. Se billederne nedenfor. Denne parameter er en af de vigtigste og samtidig en af de nemmeste at sætte.
Der bør fx stå "En spændende glasverden i Odsherred". Hvis der i stedet står "Forside", har din web-designer ikke gjort sit arbejde og potentielle kunder vil ikke finde dig. Ingen kunder leder jo efter kunst ved at søge på "Forside".
Se de 2 første billeder nedenfor.
En anden vigtig parameter til søgemaskineoptimering er alt-teksterne på billederne. Det er de tekster der popper op, når du kører markøren hen over billedet. Kommer der ingen tekst eller er teksten intetsigende, er din web-designer sprunget over gærdet, hvor det var lavest.
Se det 3. billede nedenfor.
Du kan selvfølgelig også selv søge på din kunst og se, om Google finder din hjemmeside. Søg fx på "Glaskunst Odsherred". Problemet er bare, at Google kender dig og giver så personlige søgeresultater som muligt. Du har sikkert søgt på dig selv før, og derfor får dit søgeresultat en bedre plads, end når andre søger på dig. Søg derfor igennem fx www.impersonal.me - så ved Google ikke hvem du er.
Før Google kan finde din hjemmeside, skal Google først indeksere den. Det sørger Kunstnersiden for sker. Derefter skal Google vurdere din hjemmeside så den kan få en god prioritet i forhold til dine konkurrenter. Dette kan tage rigtig lang tid - så også derfor er det vigtigt at få søgemaskineoptimeret hjemmesiden så hurtigt som muligt.