Kunstnersiden


  • Velkommen
  • Ydelser
    • Kunstnerhjemmeside
    • Ekstra funktioner
    • Vedligeholdelse
    • Sidemandsoplæring
    • Klargøring af billeder / Produktvideoer
    • Bliv synlig andre steder
  • Priser
  • Få svar på alle dine spørgsmål
  • Den gode hjemmeside
    • Indholdsfortegnelse
    • Generelt
    • Planlægning
    • Fysisk struktur
    • Logisk struktur
    • Konkrete sider
    • Design
    • Layout
    • Tekster og sprog
    • Tillid og tryghed
    • Priser
    • Teknik
    • Omverdenen
    • Søgemaskineoptimering
    • Vedligeholdelse
  • Eksempler
    • Skabeloner
    • Billedbiblioteker
    • Billedbehandling
    • Farver
    • Skrifttyper
    • Bladringseffekter
    • Markøreffekter
    • Hjemmesider
  • Om Kunstnersiden
  • Kontakt

Bliv synlig - Tiltræk kunder - Sælg mere





Den gode hjemmeside



Tillid og tryghed



Rul direkte til afsnittet ved at trykke på et af billederne herunder



Tryghed



Virkemidler



Tryghed



Generelt



Tryghedshjulet



Generelt



Først og fremmest skal de besøgende forstå udbyttet af dine produkter og kunne se, at de dækker deres behov.


Derefter køber mennesker på tillid og tryghed!


Det er derfor vigtigt, at din hjemmeside giver de besøgende tillid og tryghed.


Hvis du sælger andet en standardprodukter, så er tillid og tryghed ofte vigtigere end prisen!


Kunder vil hellere betale lidt ekstra og så være sikre på, at produktet virker.


I dette kapitel beskriver jeg på forskellige midler til at signalere troværdighed og skabe tillid og tryghed.


Gå til toppen af afsnittet

Tryghedshjulet



Du har ganske få sekunder til at skabe tillid og tryghed hos de besøgende. Og du skal gøre det på hver af dine sider.


I kapitlet ”Design” blev din hjemmeside i indledningen sammenlignet med en butik. En butik er rigtig god til at beskrive tryghedshjulets virkemidler:

  • Facaden:
    Ser hjemmesiden tiltalende og professionel ud?
  • Udstillingsvinduet:
    Hvad sælger hjemmesiden og hvilket udbytte giver det køber?
  • Indretningen:
    Er navigationen på siderne logisk så man kan finde rundt?
  • Præsentationen:
    Fremstår varerne tiltalende og kan man se hvad de koster?
  • Tilbuddene:
    Er tilbuddene synlige og attraktive?
  • Servicen:
    ​Guider hjemmesiden tilstrækkeligt?

Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet

Virkemidler



Eksempler på konkrete virkemidler



Udtalelser, anbefalinger og referenceliste



Indehaveren og ansatte



Dine og virksomhedens kvalifikationer



Kontaktoplysninger



Link til sociale profiler



Eksempler på konkrete virkemidler



De overordnede virkemidler i tryghedshjulet er her konkretiseret i eksempler.


Tillid og tryghed kan gives ved vise / benytte fx:

  • Udtalelser, anbefalinger og referenceliste.
  • Indehaveren og ansatte.
  • Dine og virksomhedens kvalifikationer.
  • Kontaktoplysningerne skal være nemme at finde.
  • Link til sociale profiler.
  • Overholde lovgivningen, fx med en synlig privatlivspolitik og med en cookiehåndtering, der lever op til GDPR.
  • SSL-certifikat.
  • Tydeligt CVR-nummer.
  • En god, seriøs og opdateret hjemmeside uden stavefejl med mere.
  • En hjemmeside der er teknisk i orden og loader hurtigt.
  • En fejlfri hjemmesiden uden døde links, indlæsningsfejl, umotiverede fejlmeddelelser mm.
  • Storytelling.
  • Billeder af virksomheden.
  • Forståelige produkter, der ikke kan misforstås.
  • God til at imødegå indvendinger.
  • Det du giver kunden gratis.
  • Synlige og forståelige priser.
  • Stabile priser der ikke ændrer sig for ofte eller for meget.
  • Klare handelsbetingelser.
  • Betalingsmetoder.
  • Kort leveringstid.
  • Returret.
  • Et fysisk sted – fx en rigtig butik – hvor kunder kan møde dig.
  • Medieomtale.
  • Link til Trustpilot.
  • Troværdighedssymboler som E-mærket.
  • Relevante akkrediteringer.
  • Relevante brancheforeninger og netværksorganisationer.
  • Garantiordninger, fx Håndværkernes Byggaranti.

De 5 vigtigste virkemidler uddybes i de næste afsnit.


Gå til toppen af afsnittet

Udtalelser, anbefalinger og referenceliste



Udtalelser, anbefalinger og referencer betyder meget for de besøgendes tryghed.


Udtalelser og anbefalinger kommer jo fra andre kunder, og er derfor mere objektive end dine og virksomhedens egne udtalelser. På samme måde giver referencelisten tryghed når de besøgende kan se, at andre kunder har handlet hos jer.


Enhver virksomhed kan komme og sige, at de har det bedste produkt på markedet. Men det kræver god service og gode produkter at få kunder til at sige det samme. Derfor er gode udtalelser og anbefalinger en fantastisk tillidsfaktor.


Specielt hvis du sælger serviceydelser, betyder andres mening meget. Kvaliteten af en serviceydelse kan jo variere meget mere end fx en mærkevares kvalitet.


Andres mening om dig og din virksomhed beviser på en måde, at du kan dine ting. Det er det man i marketing kalder for Social Proof.


Mennesker er flokdyr og vil helst ikke skille sig ud, for så er der risiko for at ryge ud af gruppen og ud af fællesskabet. Så når de kan se, at mange andre er glade for at handle hos jer, er de tættere på selv at handle hos jer.


Du skal derfor bruge alt det gode, som andre siger om dig, dine produkter eller virksomheden og få det vist på din hjemmeside.


Hvis en mand går i byen og vil se så attraktiv ud som muligt i kvindernes øjne, er tricket ikke at have det moderigtige tøj på, en flot frisure og så videre. Tricket er at omgive sig med kvinder, som han hygger sig med. Det får ham til at se attraktiv ud.


Det hedder pre-selection og er et urinstinkt. Urinstinktet dikterer, at når andre synes noget er værdifuldt, så smitter det af og det kommer automatisk til at stige i værdi i vores øjne.


En lille historie:

Sidst min hustru og jeg var på ferie i Sydeuropa, stod vi på et torv og kiggede på menukortet ude foran 3 restauranter med udeservering.

De 2 restauranter havde masser af gæster mens den midterste slet ingen havde. Ingen turde vælge den midterste restaurant fordi ingen andre havde valgt den.

​En tjener kom og sagde, at vores drikkevarer var gratis, hvis vi spiste hos ham. Kort efter at vi havde sat os, væltede det ind med gæster.


Kunder spejler sig i hinanden når de ligner hinanden. Og kunder spejler sig i dem, som de gerne vil ligne. Hvis du sælger dyrefoder til dyrehandlere, og en besøgende kan se, at de førende dyrehandlere handler hos dig, så bliver de betydeligt mere motiverede til også selv at handle hos dig.


I udtalelserne, anbefalingerne og referencelisten skal du helst bruge billeder, navne og jobtitler hvis du arbejder med B2C, og logo, navn og jobtitel, hvis du arbejder med B2B. En anbefaling virker nemlig kun, hvis du kan vise at den kommer fra en reel person.


Til sidst nogle eksempler mere:

  • Hvis du har haft mange igennem din forretning, så kan du fortælle antallet.
  • Et klassisk eksempel er ”9 ud af 10 tandlæger anbefaler Zendium” (10 ud af 10 havde været urealistisk).
  • Hvis du har arbejdet med kendte mennesker, kan deres anbefalinger have en endnu stærkere effekt.
  • Hvis du har mulighed for at få en anbefaling på video, kan det ikke blive meget stærkere.
  • 4 ud af 5 stjerner på Trustpilot.
  • Cases, altså gode kundehistorier.
  • Branding ved at virksomhedens navn eller logo ses i andre sammenhænge, fx på trøjerne af et populært fodboldhold eller en kendt model.

Gå til toppen af afsnittet

Indehaveren og ansatte



De besøgende har behov for at se, at der er virkelige (og sympatiske) mennesker bag virksomheden. Billeder af mennesker skaber både tillid og autenticitet. Specielt billeder der ikke er iscenesatte, fx billeder af medarbejderne i arbejde. Og gerne lidt tekst til.


Hvis du er kunstner eller sælger personlige ydelser, så er du en del af produktet, og så er det endnu vigtigere med billeder af dig.


En hjemmeside kan hurtigt komme til at virke meget anonym og fjern, hvis den kun indeholder tekst og fx produktbilleder. Billeder og tekster af dig og medarbejderne gør det nemmere for de besøgende at identificere sig med virksomheden.


En virksomhed som de besøgende ikke kender, kan virke som en abstrakt størrelse. Det er nemlig langt nemmere at have tillid til rigtige mennesker frem for en anonym hjemmeside.


Derfor er billeder og tekster af medarbejderne en troværdighedsfaktor, som har stor betydning for de besøgendes lyst til at kontakte virksomheden. Det nedbryder nogle barrierer at de besøgende kan se, hvem det er de kontakter.


Videoer har præcis samme effekt.


Om-siden er velegnet til at præsentere dig og virksomheden.


Gå til toppen af afsnittet

Dine og virksomhedens kvalifikationer



Dine og medarbejdernes akademiske kvalifikationer og certificeringer og virksomhedens certificeringer og akkrediteringer viser, at I kan jeres kram.


Men det viser kun indirekte, at du / I er i stand til at skabe de ønskede resultater. Det er ikke et bevis som fx en kundeudtalelse er det.


Denne sætning beviser intet:

  • Vi er eksperter i cykler.

Den slags påstande sorterer hjernen ubevidst fra, så sætningen efterlader ikke det store aftryk. Sætningen efterlader snarere et tomrum.


Du skal vise, at I er eksperter i cykler. Kundeudtalelser er en metode, jeg allerede har beskrevet. Det du selv kan gøre, er at lave fyldestgørende kvalitetsindhold omkring emnet Cykler, fx i en blog. Det kaldes "Content marketing".


Dette er nemmere i nogle brancher fremfor andre. Jo mere videnstung en branche er, jo nemmere er det jo at formidle viden. Ofte er det nemmere at skrive om konsulentydelser end om produkter.


En advokat har masser af viden, han kan skrive om, men hvad kan en cykelhandler skrive om?


Cykelhandleren er nødt til at være lidt mere kreativ end kun at skrive om selve cyklen. Jeg har ikke forstand på cykelbranchen, men jeg tænker alligevel at følgende emner kunne være interessante:

  • Udfordringerne i at producere cykler i carbon.
  • Hvad der er vigtige sikkerhedsforanstaltninger i forhold til barnets første cykeltur.
  • Hvilke cykellåse giver færrest cykeltyverier.
  • Cykler og mode, fx farver.
  • 5 nemme ting man kan gøre for at forlænge cyklens levetid.
  • Hvor meget betyder cyklens aerodynamik for Tour de France-resultaterne.
  • Hvad er det vigtigste du skal tjekke når du køber børnecykler.

Der er altså uendelig meget cykelhandleren kan skrive om, hvis han blot bruger sin fantasi lidt.


Gå til toppen af afsnittet

Kontaktoplysninger



De besøgende har brug for at vide, at det er en rigtig og reel fysisk virksomhed. Det ved de selvfølgelig godt, men det skaber alligevel tryghed at de kan se, at virksomheden har adresse i et rigtigt hus i en rigtig by, og ikke bare er noget cyberspace hokuspokus.


Det at de besøgende kan komme i kontakt med dig både på telefon, email og på en fysisk adresse, giver den tryghed, at hvis det købte produkt ikke lever op til forventningerne, kan de få fat i dig og gøre dig ansvarlig.


Du har også selv brug for, at de besøgende nemt kan kontakte dig. Hvis en besøgende er i tvivl om noget, er det jo bedre, at han nemt kan få fast i dig og blive beroliget, end at han går til din konkurrent.


Det skal være nemt for de besøgende at kontakte dig. Derfor bør dine kontaktoplysninger være på alle sider. Der er footeren velegnet. Så er du ikke længere væk end footeren, og det giver tryghed.


På en mobiltelefon er menuen ikke åben, så mobiltelefonen har længere til Kontaktsiden. Også derfor er det godt at have kontaktoplysninger på alle sider.


Selv om du har dine kontaktoplysninger i footeren, bør du stadig have en Kontakt-side. Mange er vant til at sidste menupunkt er Kontakt. Desuden kan du på Kontakt-siden have flere oplysninger, end der er plads til i footeren, fx en kontaktformular, et interaktivt kort, åbningstider, parkeringsoplysninger og den slags.


Gå til toppen af afsnittet

Link til sociale profiler



Din hjemmeside er din virksomheds vigtigste online repræsentant – men ikke nødvendigvis den eneste.


Har du virksomhedsprofiler på sociale medier kan de være med til at øge din troværdighed.


Når du kommunikerer på sociale medier, viser du nemlig, at der er rigtige mennesker bag virksomheden, og som tidligere nævnt har dette stor betydning for om eksisterende - og især potentielle kunder - vil handle med dig.


De fleste sociale medier tillader oftest at andre kommenterer, liker og deler dine opslag. Dette øger din troværdighed på samme måde som udtalelser og anbefalinger.


Du skal derfor linke til dine sider på de sociale medier. Så viser du, at du er aktiv der og er villig til at indgå i dialog med folk. Og det er noget der skaber tillid.


Husk også, at det ikke er alle virksomheder, der ønsker at være på de sociale medier. Der er fx forsikringsselskaber der fravælger sociale medier, for de ved, at det giver mere dårlig end positiv omtale.


Sociale medier kan også mange andre ting, men det er uden for dette afsnits emne.


Gå til toppen af afsnittet
Gå til toppen af kapitlet
Gå tilbage til indholdsfortegnelsen



Kunstnersiden



Søgårdsvej 8, Gelstrup, 4500 Nykøbing Sj



21 78 33 72

mail@kunstnersiden.dk

CVR 41 93 80 80


Handelsbetingelser - Privatlivspolitik - Cookiedeklaration


Vil du også have en indbydende og sælgende hjemmeside?


mail@kunstnersiden.dk
21 78 33 72