Udtalelser, anbefalinger og referencer betyder meget for de besøgendes tryghed.
Udtalelser og anbefalinger kommer jo fra andre kunder, og er derfor mere objektive end dine og virksomhedens egne udtalelser. På samme måde giver referencelisten tryghed når de besøgende kan se, at andre kunder har handlet hos jer.
Enhver virksomhed kan komme og sige, at de har det bedste produkt på markedet. Men det kræver god service og gode produkter at få kunder til at sige det samme. Derfor er gode udtalelser og anbefalinger en fantastisk tillidsfaktor.
Specielt hvis du sælger serviceydelser, betyder andres mening meget. Kvaliteten af en serviceydelse kan jo variere meget mere end fx en mærkevares kvalitet.
Andres mening om dig og din virksomhed beviser på en måde, at du kan dine ting. Det er det man i marketing kalder for Social Proof.
Mennesker er flokdyr og vil helst ikke skille sig ud, for så er der risiko for at ryge ud af gruppen og ud af fællesskabet. Så når de kan se, at mange andre er glade for at handle hos jer, er de tættere på selv at handle hos jer.
Du skal derfor bruge alt det gode, som andre siger om dig, dine produkter eller virksomheden og få det vist på din hjemmeside.
Hvis en mand går i byen og vil se så attraktiv ud som muligt i kvindernes øjne, er tricket ikke at have det moderigtige tøj på, en flot frisure og så videre. Tricket er at omgive sig med kvinder, som han hygger sig med. Det får ham til at se attraktiv ud.
Det hedder pre-selection og er et urinstinkt. Urinstinktet dikterer, at når andre synes noget er værdifuldt, så smitter det af og det kommer automatisk til at stige i værdi i vores øjne.
En lille historie:
Sidst min hustru og jeg var på ferie i Sydeuropa, stod vi på et torv og kiggede på menukortet ude foran 3 restauranter med udeservering.
De 2 restauranter havde masser af gæster mens den midterste slet ingen havde. Ingen turde vælge den midterste restaurant fordi ingen andre havde valgt den.
En tjener kom og sagde, at vores drikkevarer var gratis, hvis vi spiste hos ham. Kort efter at vi havde sat os, væltede det ind med gæster.
Kunder spejler sig i hinanden når de ligner hinanden. Og kunder spejler sig i dem, som de gerne vil ligne. Hvis du sælger dyrefoder til dyrehandlere, og en besøgende kan se, at de førende dyrehandlere handler hos dig, så bliver de betydeligt mere motiverede til også selv at handle hos dig.
I udtalelserne, anbefalingerne og referencelisten skal du helst bruge billeder, navne og jobtitler hvis du arbejder med B2C, og logo, navn og jobtitel, hvis du arbejder med B2B. En anbefaling virker nemlig kun, hvis du kan vise at den kommer fra en reel person.
Til sidst nogle eksempler mere:
- Hvis du har haft mange igennem din forretning, så kan du fortælle antallet.
- Et klassisk eksempel er ”9 ud af 10 tandlæger anbefaler Zendium” (10 ud af 10 havde været urealistisk).
- Hvis du har arbejdet med kendte mennesker, kan deres anbefalinger have en endnu stærkere effekt.
- Hvis du har mulighed for at få en anbefaling på video, kan det ikke blive meget stærkere.
- 4 ud af 5 stjerner på Trustpilot.
- Cases, altså gode kundehistorier.
- Branding ved at virksomhedens navn eller logo ses i andre sammenhænge, fx på trøjerne af et populært fodboldhold eller en kendt model.