Man kan på mange måder sammenligne hjemmesiden med en fysisk butik.
Hvordan har du det med en rodet butik? Du vil formentlig tænke, at det er en discountbutik, og at varerne derfor er superbillige. Sådan tænker de besøgende også om en rodet hjemmeside!
En hjemmeside skal være ryddelig og overskuelig – på den måde fremstår du og din virksomhed ligeså.
Hjemmesiden skal bygges ordentligt fra start. Starter men rodet ud, er det næsten umuligt at rette op på. Hjemmesiden skal jo helst ikke ligne et garagesalg i Sydhavnen. Det sender dårlige signaler.
Sammenlign med en butik
Sammenlign din hjemmeside med en fysisk butik:
- Facaden.
- Udstillingsvinduet.
- Indretningen.
- Præsentationen.
- Tilbuddene.
- Servicen.
Facaden
Forestil dig en butik der ligger i en skummel bydel i Sydhavnen, facadens maling skaller af, skiltet over vinduet er ulæseligt og hænger skævt, ruderne er beskidte så du næsten ikke kan kigge ind og så videre.
Ikke den mest tiltalende butik.
Hjemmesidens facade skal derfor være tiltalende og professionel. Her mener jeg firmanavn, domænenavn, hjemmesidens design og layout. Hvis ikke det er i orden, får de besøgende associationer med butikken i Sydhavnen.
Udstillingsvinduet
Her viser butikken de varer, som de vil fremhæve og som er med til at give butikken en identitet.
Hvis du står foran et butiksvindue, og ikke rigtig kan blive klog på hvad de egentlig sælger, så går du formentlig videre.
Hjemmesidens udstillingsvindue er forsiden, hvor du hurtigt positionerer virksomheden og viser hvilket udbytte, du kan give de besøgende. Typisk viser du også dine nyheder på forsiden.
Det skal være helt tydeligt for de besøgende hvad du sælger og hvilken nytte det kan give de besøgende. Ellers forlader de hurtigt hjemmesiden.
Herunder hører også synlige kontaktoplysninger.
Indretningen
Når du går ind i en tøjbutik, der både har dame- og herretøj, har du brug for at vide, at den bluse du køber til dig selv, ikke tilhører det modsatte køn. Du skal vide, hvor omklædningsrummet er, hvor kassen er med mere.
Indretningen er altså vigtig. Du skal kunne finde rundt og du skal kunne finde de varer, som du leder efter.
Det samme gælder din hjemmeside. Navigationen på hjemmesiden skal være nem og logisk. Det skal være nemt at finde dine produkter og det skal være nemt at finde information om virksomheden, finde kontaktoplysninger med mere.
Præsentationen
Ligger butikkens tøj i en rodekasse hulter til bulter, forventer du, at det er udgåede varer, som du kan få for en slik. Tøj der præsenteres på giner, betragter du som nyeste mode og tillægger en meget højere værdi.
Den samme vare kan altså sagtens tillægges forskellige værdier alene ud fra hvordan den præsenteres.
Det gælder også på en hjemmeside. Virkemidlerne er kvaliteten af fotos, hvilke andre varer præsenteres produktet sammen med, i hvilke omgivelser og så videre.
Det skal også være tydeligt, hvad dine produkter indeholder. De må ikke være for komplekse. Det betyder at du skal være omhyggelig med definitionerne af dine produkter, grupperingen af dem samt deres beskrivelser.
Priser skal være synlige og gennemskuelige. Det gælder både for den fysiske butik og på hjemmesiden.
Der er et helt kapitel alene om priser.
Produkterne skal flankeres af en opfordring til køb (CTA).
Tilbuddene
Butikkens gode tilbud skal frem i lyset og mærkes med tilbudsskilte. De skal i udstillingsvinduet og eventuelt helt ud at stå på gaden.
Det skaber et mersalg.
Hjemmesidens gode tilbud skal også frem i lyset. De kan præsenteres under nyheder, de kan fremhæves med en label, en anden farve på prisen og så videre.
Servicen
Butikken har et personale der kan hjælpe kunden på alle tænkelige måder.
Du har ikke et personale på hjemmesiden, der guider eller servicerer de besøgende. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside på andre måder giver de besøgende tryghed.
Fx ved at du eller dit personale skal altså vises på hjemmesiden.
Hjemmesiden kan også indeholde forskellige guides, der kan hjælpe de besøgende med ting, som personalet i en butik ellers ville hjælpe med.
Der er et helt kapitel om tillid og tryghed.
I Kapitlet ”Konkrete sider” bliver produkt-sider beskrevet mere uddybende.